Co to jest jet lag i jak sobie z nim radzić?

Co to jest jet lag i jak sobie z nim radzić?

Gdy podróżujemy na długim dystansie samolotem i zmieniamy strefę czasową możemy odczuwać zmęczenie, które będzie spowodowane zakłóconym rytmem dobowym dnia i nocy. Stan ten jest potocznie nazywany Jet Lag. W jaki sposób możemy zminimalizować Jet Lag? W naszym artykule chętnie zaprezentujemy skuteczne metody, które pomogą wam zwalczyć złe samopoczucie.

Wakacje lato 2020 - przedsprzedaż

Jakie są objawy Jet Lag?

Sami na własnej skórze przekonaliśmy się, jak dokuczliwy może być Jet Lag, gdy podróżowaliśmy z Warszawy do Pekinu. Wsiadaliśmy w Warszawie w środku dnia, a wysiadaliśmy w Pekinie już nad ranem (przesunięcie czasowe wynosi +8 godzin). Niestety, wraz ze zmianą czasu umknęła nam noc, przez co byliśmy zmęczeni i rozdrażnieni.
Jet Lag ogólnie cechuje się właśnie złym samopoczuciem, zmęczeniem, sennością. Możemy narzekać na problemy z układem pokarmowym, mieć problemy z koncentracją czy też zaburzenia wzroku i zaniki pamięci.

Lot z przesiadkami

Lepiej latać na wschód czy też na zachód?

Jeśli zależy wam, aby mniej odczuwać Jet Lag to gdybyście mieli taką możliwość – nie mówimy tutaj np. podróżach biznesowych, to warto wybierać kierunek na zachód. Dlaczego? Otóż w przypadku podróży na zachód nasz zegar biologiczny, czyli rytm dobowy zostaje w mniejszym stopniu zachwiany niż ma to miejsce, gdy lecimy na wschód. Podróżowanie w kierunku zachodnim niejako “przedłuża” działanie zegara biologicznego (normalna tendencja zegara biologicznego w większości z nas jest nieco dłuższa niż 24 godziny). Podróż na wschód działa w przeciwną stronę, skracając czas w stosunku do zegara biologicznego.

Jak najlepiej sobie radzić z Jet Lag?

  • Przede wszystkim koniecznie zadbajcie o spokojny sen. Zdecydowanie odradzamy odwlekanie snu wyłącznie po to, aby potem zmęczyć organizm, by mniej odczuwać Jet Lag,

 

  • Jeśli będziecie podróżować na wschód to postarajcie się kilka dni wcześniej przed wylotem kłaść się troszkę wcześniej niż zazwyczaj. Podróżujący w drugą stronę natomiast powinni zasypiać nieco później niż zwykle,

 

  • W przypadku krótkich wyjazdów nie musicie zmieniać swojego codziennego planu dnia – bez obaw możecie jeść i spać w typowych dla siebie porach. Gdy wasza podróż czy wycieczka będzie dłużej trwała to radzimy, abyście spróbowali wcześniej dostosować się do pór, które są na miejscu – oczywiście doskonale zdajemy sobie sprawę, iż może to nie być łatwe. Zanim wsiądziecie do samolotu przestawcie sobie także zegarek na czas lokalny,

 

  • W czasie lotu postarajcie się nie spać w nietypowych dla odwiedzanego miejsca porach lub też spać kiedy jest to pora na sen, miejsca do którego lecicie. Nas podczas wspomnianego na początku lotu do Pekinu zdziwiło, iż lecący z nami Chińczycy zaraz po zajęciu swoich miejsc przygotowywali się do snu, choć była wczesna popołudniowa pora. Jak się potem okazało oni wysiedli z samolotu wypoczęci po przespanej nocy, my natomiast byliśmy przemęczeni,

 

  • Osoby regularnie ćwiczące nie powinny rezygnować z treningów, istotne jest jednak, aby nie uprawiać sportu wieczorem, gdyż w wyniku wzmożonego wysiłku organizm jest pobudzony, co może powodować problemy z zaśnięciem.

Zadbajcie o swój komfort w trakcie lotu

Aby w mniejszym stopniu (lub wcale) odczuwać Jet Lag trzeba zadbać o swoje ciało także w trakcie lotu. Koniecznie pamiętajcie o piciu dużej ilości wody – zdecydowanie odradzamy spożywanie napojów zawierających kofeinę czy też alkoholu. Ponadto, warto zjeść wcześniej lekki posiłek, składający się z warzyw. Jako przekąski możecie zabrać ze sobą orzechy czy też owoce. W trakcie lotu dobrze wam zrobi także spacer po pokładzie.

Gdy dzięki naszym wskazówkom z sukcesem pokonacie Jet Lag to jedyne, co wam pozostanie to cieszyć się zasłużonym urlopem w nowym miejscu.