E-bilet lotniczy

E-bilet lotniczy

Przyzwyczailiśmy się, że bilet lotniczy powinien być w papierowej wersji, jednakże współcześnie coraz częściej odchodzi się od tego rozwiązania na rzecz elektronicznych biletów. Dlaczego lepiej mieć e-bilet, jak on wygląda i jakie są jego zalety? Dowiecie się z naszego najnowszego wpisu.

Od kiedy funkcjonuje e-bilet na samolot? Co przemawia na jego korzyść?

Jeszcze nie tak dawno podróżni przy odprawie bagażowej czy osobistej pokazywali papierowy bilet lotniczy, obecnie od 1 czerwca 2008 roku bardziej praktykowane jest podróżowanie na podstawie biletu elektronicznego, który jest oceniany jako łatwiejszy w obsłudze i odbiorze. Wystarczy mieć zapisaną w telefonie wiadomość z informacją o locie, odprawie, gdyż właśnie w niej znajduje się także kod rezerwacji, składający się z liter bądź cyfr. Na lotnisku możemy pokazać personelowi wyświetlony mail lub też wcześniej wydrukować taki elektroniczny bilet. Podczas odprawy na podstawie kodu rezerwacji otrzymamy kartę pokładową. Kartę tą możemy też otrzymać na maila jeżeli odprawimy się on-line lub mieć ją dostępną w aplikacji mobilnej danej linii lotniczej.

Przeczytaj również: Co można mieć w bagażu podręcznym w samolocie?

Nawet nie zdajemy sobie sprawy, iż używanie e-biletu wpływa bardzo pozytywnie na środowisko, bowiem jak podają badania przeprowadzone na zlecenie Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (w skrócie IATA), rezygnacja z tradycyjnych biletów oznacza oszczędzenie trzech kilometrów kwadratowych lasu w ciągu roku! Co więcej, stosowanie jedynie opcji eticket umożliwia osiągnięcie oszczędności dla całej branży rzędu 3 miliardów dolarów rocznie! Jak widzimy, dla linii lotniczych dostarczenie biletu drogą elektroniczną to bardzo ekonomiczne rozwiązanie.

Sprawdź co można mieć w bagażu podręcznym, który zabierasz na pokład samolotu

W tym momencie możecie się zapytać: „a co z korzyściami dla przeciętnego obywatela?”, bo przecież te bezpośrednio nas dotyczą. Przede wszystkim, aby stać się posiadaczem takiego biletu nie musimy wychodzić z domu, udawać się do biura podróży czy na lotnisko (np. do punkt obsługi klienta) i czekać w kolejce. Otrzymanie biletu odbywa się drogą mailową, a nie pocztową, zatem raczej możemy wykluczyć prawdopodobieństwo zaginięcia – dla pewności warto przeglądać również folder z wiadomościami SPAM, gdyby nasze powiadomienie akurat tam się przez przypadek znalazło.

E-bilet nie ulegnie zniszczeniu czy zalaniu, gdyż po otworzeniu wiadomości możemy go zapisać w pamięci telefonu, np. w formie PDF, czy też dedykowanej aplikacji danej linii lotniczej.

Nie musimy się również martwić, iż go zgubimy czy wsadzimy go np. do bagażu głównego, bowiem smartfon mamy zawsze pod ręką.

Jak wygląda lotniczy bilet elektroniczny (eticket)?

Zgodnie z definicją elektroniczny bilet lotniczy, inaczej nazywany eticket lub e-bilet jest „wpisem w internetowy system rezerwacji przewoźnika”, a dla jasności – jest to zapis najważniejszych informacji na temat waszego lotu w bazie linii lotniczych. Na bilecie elektronicznym zostają zamieszczone dokładnie te same informacje, które wcześniej były drukowane na tradycyjnym papierowym. Różni je wyłącznie to, iż e-bilet – jak wskazuje nazwa – ma wirtualną postać.

Na co zwrócić uwagę zamawiając e-bilet?

W tym momencie uczulamy was, abyście bardzo wnikliwie przeanalizowali uzupełnione dane osobowe podczas wypełniania formularza rejestracji, gdyż w przeciwnym razie ich niezgodność może skutkować odmową lotu.
W razie pomyłki konieczna będzie zmiana danych, ale wtedy możecie się liczyć z dodatkową opłatą. Linie rejsowe zazwyczaj dokonają zmiany bezpłatnie, jeśli dotyczy maksymalnie 3 znaków w imieniu i nazwisku oraz nie zmienia ich brzmienia. W sytuacji, gdy następuje zmiana pasażera to cena zmiany może nawet przewyższyć cenę wystawienia nowego.

Kiedy otrzymujemy elektroniczny bilet na samolot?

Gdy dokonamy rezerwacji wybranego lotu to zazwyczaj w przeciągu dwóch dni na naszą skrzynkę mailową zostaje wysłany taki bilet. Istotne jest, aby przy zakupie poprawnie wpisać swój adres mailowy. W wiadomości od przewoźnika powinny się znaleźć najważniejsze informacje dot. naszej podróży, a zatem numer rezerwacji czy numer biletu, czasem podawane są również wymagania dotyczące bagażu. Otrzymanie mailowego potwierdzenia stanowi również dla nas sygnał, iż cała transakcja została pomyślnie zakończona.

Jak posługiwać się lotniczym biletem elektronicznym?

Po otrzymaniu wiadomości z biletem elektronicznym koniecznie zapiszcie sobie numer rezerwacji lub numer biletu. Czy w takim razie, bilet lotniczy trzeba drukować? Nie, ale mimo wszystko zalecamy również wydrukowanie e-biletu, gdyby np. na lotnisku z różnych powodów nie było możliwości odtworzenia jego wirtualnej wersji. Dokładnie czytajcie komunikaty mailowe czy też informacje zamieszczone na stronie przewoźnika, gdyż często preferują oni właśnie taki bilet w wersji wydrukowanej.
Czy wydrukowany bilet lotniczy może być czarno-biały? Tak, możecie go wydrukować na czarno-białej drukarce, nie ma konieczności wydruku w kolorze.
W trakcie odprawy zostaniecie poproszeni o pokazanie biletu lub też podanie kodu rezerwacji oraz przedstawienie dokumentu tożsamości uprawniającego do przekroczenia granicy. Zwróćcie uwagę, abyście mieli ze sobą ten dokument, który podaliście przy rezerwacji (dowód lub paszport).

Przeczytaj również: Ile wcześniej być na lotnisku?

Warto pamiętać, iż e-bilet nie jest waszą kartą pokładową, otrzymujecie ją bowiem dopiero przy odprawie. Ważne również, ze w przypadku niektórych linii możecie się (a nawet powinniście, aby nie zostać obciążeni dodatkowymi kosztami) odprawić się on-line, przed wylotem – chodzi tutaj głównie o tanie linie lotnicze.

Co zrobić, gdy zaginął wam wydrukowany bilet lotniczy?

Jesteście już na lotnisku i niestety nie możecie znaleźć wydrukowanego biletu. Zaczynacie się denerwować, ale sytuacja nie jest taka tragiczna, jak mogłoby się wydawać. Wasz bilet jest zapisany w systemie przewoźnika, zatem zawsze możecie poprosić w punkcie informacji o ponowne wydrukowanie biletu – niestety może się to wiązać z dodatkowymi kosztami.
Z założenia na lotnisku możecie również spróbować podać jedynie swoje nazwisko oraz pokazać dowód tożsamości, by osoba obsługująca stanowisko odprawy znalazła was w systemie (wtedy dobrze jest mieć ze sobą kod rezerwacji lub numer biletu).

Ważne aby wiedzieć ile trzeba być wcześniej na lotnisku. Sprawdź przy zakupie biletu na konkretny lot!

Jak wygląda odprawa z biletem elektronicznym?

Nie musicie się obawiać odprawy z biletem elektronicznym. Wystarczy podejść do stanowiska odprawy, pokazać wydrukowany lub wyświetlony na telefonie bilet lub podać kod rezerwacji. Pracownik obsługi potwierdzi naszą obecność sprawdzając dokument tożsamości. Po przejściu przez procedurę otrzymacie kartę pokładową i możecie nadać swój bagaż oraz udać się do kontroli bezpieczeństwa.
Na niektórych portach lotniczych możliwa jest samodzielna odprawa w automacie na lotnisku, a w tanich liniach lotniczych – tak jak wspomnieliśmy, odprawiamy się sami jeszcze przed pojawieniem się na lotnisku.

W jaki sposób odbywa się płatność za elektroniczny bilet?

Sposób płatności za bilet lotniczy zależy od polityki linii, ale zazwyczaj najpopularniejszym rozwiązaniem jest płatność kartą kredytową. Dzięki temu cała procedura odbywa się praktycznie natychmiast. Nie macie karty kredytowej? Nie martwcie się, bowiem możecie również płacić przelewem bankowym (np. internetową płatnością), ale wtedy musicie się liczyć z dłuższym czasem realizacji – transakcja musi zostać zaksięgowana. Jako formę płatności linie lotnicze także honorują np. płatności punktami lojalnościowymi, które uzyskujemy za udział w specjalnym programie dla stałych klientów czy też kartami podarunkowymi.

Przed dokonaniem płatności dokładnie przeczytajcie regulamin, gdyż może okazać się, iż za niektóre operacje zostanie naliczona prowizja.