First minute czy last minute - co wybrać, co jest lepsze?

First minute czy last minute - co wybrać, co jest lepsze?

Wybór między first a last minute jeszcze do niedawna był prosty. Najczęściej wszyscy chcieli kupować oferty na ostatnią chwilę, bo cena najlepsza, bo wciąż można było upolować jakąś ciekawą ofertę. Czy tak jest dalej, która z opcji jest lepsza?

Wakacje lato 2020 - przedsprzedaż

Na tak zadane pytanie najlepiej odpowiedzieć: „to zależy!” Aby móc zdecydować co dla nas będzie korzystniejsze, musimy poznać wady i zalety każdego z rozwiązań.

First minute – zalety i wady

Zacznijmy więc, zgodnie z kalendarzem, od „first minute”. Najczęściej tego typu oferty pojawiają się w okolicach września. Ostatnio jednak można zauważyć, że biura podróży jeszcze wcześniej chcą przyciągnąć swoich potencjalnych klientów i zaczynają przedstawiać oferty first minute już w lipcu! Może to ma jakiś sens? Dla nas nie bardzo, bo przecież właśnie trwają wakacje i chcemy myśleć o tym co tu i teraz, a nie o kolejnych już letnich wyjazdach.

Gdybyśmy mieli wymieć zalety zakupu first minute, to wskazalibyśmy:

  • mamy (zazwyczaj) gwarancję najniższej ceny, co ostatnio biura podróży starają się mocno pilnować i jest mała szansa aby daną ofertę kupić w późniejszym terminie na korzystniejszych warunkach,
  • mamy do wyboru całą ofertę, którą proponują biura podróży, a tym samym jest duża szansa, że wybierzemy najbardziej odpowiednią ofertę dla siebie – pod kątem cen, lokalizacji, terminu, standardu,
  • możemy dość swobodnie wybierać termin naszego wyjazdu,
  • zazwyczaj nie powinno być problemu na znalezienie większej ilości miejsce (ważne, kiedy planujemy wyjazd w liczniejszym gronie).
Travelplanet.pl – witryna z ofertami 

Patrząc na politykę sprzedaży biur podróży, to te starają się coraz bardziej uatrakcyjniać oferty first minute, tak aby z dużym wyprzedzeniem przywiązać do siebie klientów i móc łatwiej planować sprzedaż, organizacje transportu, ewentualne usuwać niektóre z ofert.

Kupno ofert na początku sprzedaży ma oczywiście również swoje wady, oto jakie my widzimy:

  • mamy duże ograniczenia co do możliwości bezkosztowej rezygnacji, a najczęściej dodatkowo musimy się zabezpieczyć wykupieniem ubezpieczenia od rezygnacji (bezwzględnie warto to zrobić jak ma się małe dzieci),
  • w przypadku jakichkolwiek zawirowań (np. politycznych, terrorystycznych), możemy zostać zmuszeni do wyboru innego kierunku naszych wakacji,
  • ze względu na długi czas, jaki dzieli nas od momentu zakupu oferty do wyjazdu, istnieje zawsze ryzyko, że pojawią się różne okoliczności, które utrudnią lub wręcz uniemożliwią wyjazd w danym terminie, a niekoniecznie będą objęte pakietem ubezpieczenia od rezygnacji (o ile takowy wykupimy).

Last minute – zalety i wady

A jak teraz możemy ocenić ofertę „last minute”? Przecież fajnie jest polować przed wyjazdem na super oferty. Jeszcze do niedawna było ich bez liku, ale teraz sytuacja powoli się zmienia i z tym polowaniem może być różnie.

Witryna jednego z biur podróży – co tu wybrać?

Gdybyśmy jednak mieli wskazać na korzyści z zakupu tego typu ofert, to z pewnością też trochę ich będzie.

Zalety zakupu na ostatnią chwilę:

• z pewnością niska cena, ale coraz częściej nie niższa niż first minute,

• „dreszczyk” emocji, co też uda nam się ciekawego znaleźć w okazyjnej cenie,

• krótki czas do wyjazdu, co może być dużym atutem dla osób, które nie mogą planować urlopów z dużym wyprzedzeniem,

• możemy omijać te kraje, które w danym momencie są wskazywane jako mniej bezpieczne lub pojawiły się w nich utrudnienia dla turystów (chociażby ostatnia sytuacja w Grecji).

Przeczytaj również: Dlaczego urlop planujemy z dużym wyprzedzeniem?

Z kupnem ofert na ostatnią chwilę zaczyna być jednak coraz gorzej. Biura świadomie starają się ograniczać dostępność last minute i raczej zaczynają traktować taką sprzedaż jako ostateczność. Wiemy również, iż czasami zdarza się, iż mimo braku wyprzedania oferty, biura wolą je nie sprzedać, tak aby oduczać nas – klientów od polowania na last minute.

Oto jakie wady wskazalibyśmy w przypadku zakupów last minute:

  • najczęściej bardzo ograniczony wybór ofert oraz miejsc,
  • krótki czas do wyjazdu (w wadach również go wskazujemy, bo np. możemy mieć problem z uzyskaniem urlopu w danym terminie,a albo stresuje nas mało czasu na pakowanie…),
Planowanie urlopu z wyprzedzeniem

Bardzo uogólniając, oferty „first minute” zdecydowanie bardziej będą przydatne dla wszystkich tych, którzy chcą mieć wszystko zaplanowane i zagwarantowane co do konkretnych terminów (np. rodziny z dziećmi w wieku szkolnym). Natomiast „last minute” zapewne jest bardziej odpowiednie dla osób o dużo większej elastyczności (np. młode osoby bez dzieci).

Wyraźnie jednak widać tendencje odchodzenia biur od ofert typu last minute, które dla biur są mniej opłacalne oraz ograniczają przewidywalność sprzedaży.