Jak bezpiecznie spędzać wakacje nad wodą?

Jak bezpiecznie spędzać wakacje nad wodą?

Często w upalne dni kąpiel jest naszym największym marzeniem. Jednak musimy pamiętać, by połączyć wspaniałą zabawę i przyjemność ze zdrowym rozsądkiem i naszym bezpieczeństwem. Podpowiadamy jak rozważnie korzystać z kąpieli wodnych i w mądry sposób spędzać czas nad wodą.

Niezwykle ważne jest by zażywać kąpieli w miejscach do tego przeznaczonych, czyli na strzeżonych przez ratowników kąpieliskach. Pamiętajmy, że do wody można wchodzić tylko wówczas, gdy na maszcie kąpieliska powiewa biała flaga symbolizująca bezpieczną, nadzorowaną przez ratownika kąpiel. Z kolei flaga czerwona oznacza zakaz wchodzenia do wody ze względu na zagrażające naszemu życiu i zdrowiu warunki, zbyt niską temperaturę wody, gdy kąpielisko jest nieczynne lub występują inne, niesprzyjające okoliczności. Natomiast brak flagi na maszcie informuje nas, że nie jest prowadzony nadzór ratowniczy. Trzeba również pamiętać, że przy każdym kąpielisku znajduje się umieszczony w widocznym miejscu regulamin oraz codziennie aktualizowana przez ratowników tablica informacyjna dotycząca temperatury wody, powietrza i siły wiatru, z której treścią należy zapoznać się przed wejściem na kąpielisko. W regulaminie opisane są także zasady bezpiecznego postępowania.

Przed wejściem do wody należy obiektywnie ocenić swoje pływackie umiejętności i nie wypuszczać na zbyt głęboką wodę czy też oddalać się zbyt daleko od lądu. Ważne jest także by zażywać wodnych przyjemności w towarzystwie przyjaciół, rodziny czy znajomych i by przestrzegać zakazu kąpieli w miejscach niebezpiecznych. Należą do nich między innymi różnego rodzaju ujęcia wody, uskoki, progi wodne przypominające swym ukształtowaniem małe wodospady, szlaki żeglowne, górskie potoki o bystrym nurcie oraz trudnodostępne miejsca, zarośnięte o wysokich i stromych brzegach. Uważajmy na zabagnione rejony, zatopione konary drzew i zimne, często jakże zdradliwe prądy wodne. Wystrzegajmy się kąpieli w okolicach takich miejsc jak molo, paliki wbite w dno, mosty, konstrukcje wodne czy falochrony. W takich miejscach mogą czyhać na nas silne zawirowania i leje głębokie nawet do 3 metrów.

fot. Ratownik wodny

Trzeba również podkreślić, że lekkomyślne skoki do wody i nurkowanie mogą być katastrofalne w skutkach. Dlatego też nigdy nie skaczmy, zwłaszcza na głowę i nie zanurzajmy się w miejscach nam nieznanych, gdy nie wiemy jaka jest głębokość i jak ukształtowane jest dno. Nigdy nie wrzucajmy i nie wpychajmy z zaskoczenia do wody osoby stojące na pomoście czy brzegu. Pod żadnym pozorem nie zostawiajmy dzieci bez opieki, nie niszczmy sprzętu znajdującego się na kąpielisku i nie wrzucajmy śmieci do wody, szczególnie szkła, które może być przyczyną skaleczeń. Jeśli zamierzamy korzystać ze sprzętu wodnego zawsze pamiętajmy o kamizelkach ratunkowych i upewnijmy się do co to jego stanu technicznego. Nie wzywajmy pomocy „dla zabawy”, jeśli naprawdę jej nie potrzebujemy. W innym przypadku może się okazać, że gdy naprawdę będziemy w niebezpieczeństwie, nikt nie pospieszy nam na ratunek.

Miejmy również na uwadze by osoby, które czują się osłabione po przebytej chorobie lub nie wykazują dobrego stanu zdrowia z powodu przeziębienia, bólu brzucha czy głowy, mimo iż mają ochotę na kąpiel nie wchodziły do wody. Podobnie jak osoby, które posiadają bezwzględne przeciwwskazania lekarskie z powodu choroby, na przykład padaczki, by samodzielnie nie korzystały z wodnych kąpieli.

Pamiętajmy, żeby nie wchodzić do wody zaraz po spożyciu posiłku. Najlepiej odczekać około dwie godziny. Posiłek, zwłaszcza obfity, obniża naszą sprawność fizyczną i koncentrację (organizm zajęty jest bowiem trawieniem), zwiększa ryzyko wystąpienia skurczów mięśni. Niezwykle istotny jest fakt by pod żadnym pozorem nie wchodzić do wody po spożyciu nawet niewielkiej ilości alkoholu. Niestety ostatnimi czasy nagminnie odnotowuje się kąpiele pod wpływem alkoholu, szczególnie wśród młodzieży. Osoby takie mimo, iż często posiadają podstawowe umiejętności pływackie stają się potencjalnymi ofiarami, gdyż w takim stanie szybciej dochodzi do utraty ciepłoty ciała, mogą pojawiać się u nich nagłe skurcze, dreszcze, zaburzenia w procesie oddychania jak i również zaburzenia w ocenie własnych możliwości i sprawności czy w orientacji czasowej i przestrzennej. Co więcej nawet po wyciągnięciu takiej osoby z wody trudniej jest przywrócić jej czynności życiowe aniżeli w przypadku zwykłego tonięcia.

Bardzo ważne jest by nie wchodzić do wody, gdy jesteśmy rozgrzani. W takiej sytuacji bowiem dochodzi do gwałtownej zmiany temperatury co grozi szokiem (wstrząsem) termicznym, który jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięcia. Wstrząs termiczny może przydarzyć się na przykład, gdy osoba długo przebywająca na słońcu zbyt szybko wejdzie do wody lub gdy do niej wpadnie. Dlatego tak ważne jest by pamiętać, aby wchodząc do wody stopniowo schładzać ciało, szczególnie okolice serca i karku. Warto mieć na uwadze, że spożycie nawet niewielkiej ilości alkoholu sprzyja wystąpieniu szoku termicznego.

Nie powinno się także wchodzić do wody, której temperatura wynosi mniej niż 14 stopni. Temperatura wody powinna przynajmniej wynosić 18 stopni. Jednak najbardziej optymalna temperatura do kąpieli to ta w okolicach 20-22°C. Aby nie dopuścić do wychłodzenia organizmu nie przebywajmy w wodzie przez zbyt długi czas i co ważne, zachowujmy rozsądne, czyli niezbyt krótkie, przerwy pomiędzy kolejnymi kąpielami. Powtórzmy to jeszcze raz: warto pamiętać, że nawet jeśli woda jest nagrzana i jej temperatura przekracza 20 stopni, należy zachować zasady związane ze stopniowym oswajaniem się z jej temperaturą.

Spędzając wakacje nad zbiornikiem wodnym unikajmy wchodzenia do wody po zapadnięciu zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności. Takie zachowanie uniemożliwia nam dokonanie oceny oddalenia się od brzegu, zauważenia grożących nam niebezpieczeństw jak i nie sprzyja ewentualnemu przeprowadzeniu skutecznej akcji ratowniczej.

Warto również podkreślić, że należy uczyć nasze dzieci pływania jak i również właściwego zachowania się w niebezpiecznych sytuacjach już od najmłodszych lat. Im wcześniej nauczymy pociechy pływać tym większe szanse mają one na przeżycie podczas jakiegokolwiek wypadku nad wodą. Oswojone z wodą i potrafiące pływać dzieci zwykle opanowują emocje podczas wypadku, wywrócenia łodzi, wpadnięcia do wody i innych niebezpiecznych zdarzeń. Dzięki czemu udaje im się samodzielnie wydostać się z opresji. Co ważne nauka pływania sprzyja zgłębianiu zasad niesienia pomocy innym osobom oraz właściwemu zachowaniu się w sytuacjach zagrożenia życia drugiego człowieka bez zbędnego narażania siebie i innych na niebezpieczeństwo.

Pamiętajmy także o tym by zapewnić naszym dzieciom odpowiednie i bezpieczne warunki do kąpieli. Maluchy powinny przebywać nad wodą tylko pod opieką rodziców lub opiekunów. Będące pod opieką pociechy nie będą miały możliwości „wprowadzenia w życie” swoich często szalonych i bardzo nierozsądnych pomysłów. Takich jak zabawa w przytapianie się, wodne gonitwy, skoki do wody, nurkowanie, chowanie się w zaroślach czy inne, niebezpieczne, grożące utratą zdrowia lub życia harce.

Wakacyjna przygoda z wodą może okazać się niesamowitą frajdą jak i śmiertelnym niebezpieczeństwem. Dlatego tak ważne jest by w mądry sposobów korzystać w uroków wodnych kąpieli i z odpowiednią dozą rozwagi spędzać czas nad wodą troszcząc się o zdrowie i bezpieczeństwo swoje jak i naszych bliskich. Stosując się do wskazanych zasad i mając „z tyłu głowy” wszelkie zagrożenia gwarantujemy sobie spokojny i przyjemny wypoczynek, który na długie miesiące pozytywnie zapisze się w naszej pamięci.