Ilu z nas zamierza spędzić nadchodzące wakacje w Polsce? Jaki budżet chcemy przeznaczyć na urlopowy wyjazd i czy pandemia pokrzyżowała nasze wakacyjne plany? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące tegorocznych planów urlopowych poszukał PAYBACK w swoim najnowszym badaniu.
Obostrzenia związane z pandemią koronawirusa szczególnie mocno odczuły firmy z branży turystycznej. Pomimo utrudnień, spragnieni odpoczynku i podróży Polacy nie zamierzają rezygnować z tegorocznego urlopu. 45% uczestników PAYBACK Opinion Poll przyznało, że pandemia COVID-19 wpłynęła na ich plany urlopowe. 41% osób z tej grupy odpowiedziało, że z powodu pandemii wybrało inny cel wakacyjnej podróży, a po 16% respondentów zmieniło wysokość budżetu przeznaczonego na urlop lub jego termin.
Najchętniej odpoczywamy latem
Miesiące letnie, czyli lipiec i sierpień, to najczęściej deklarowany czas na urlop – wskazało je ponad 56% badanych. 11% ankietowanych zaplanowało wakacje na czerwiec, 14% na jesień (w tym większość we wrześniu), a tylko 2% na miesiące zimowe.
17% ankietowanych w ogóle nie planuje w tym roku urlopu. Nieco ponad 1/5 z nich jako główny powód wskazała brak wystarczających środków finansowych, 21% – dużą ilość pracy, a dla 15% przeszkodą są ograniczenia w podróżowaniu w związku z pandemią.
Gdzie i na jak długo wyjeżdżamy?
W tym roku na wakacje poza granice kraju chce wyjechać tylko 16% respondentów. Zdecydowana większość badanych (64%) planuje wyjazd urlopowy w Polsce, natomiast 12% osób zostanie w swoim miejscu zamieszkania. Z kolei urlop podzielony na wyjazd zarówno w kraju, jak i zagranicę, deklaruje 8% respondentów.
– Podróżując po kraju chętniej wybieramy morze – wypoczynek na polskim wybrzeżu planuje w tym roku 36% respondentów. W góry pojedzie 20% z nas, a okolice któregoś z malowniczych jezior odwiedzi 15% ankietowanych – wylicza Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
Planujący wypoczynek Polacy decydują się najczęściej na dwutygodniowy urlop – tak odpowiedziało 42% zapytanych osób. Na krótszy, tygodniowy wyjazd wakacyjny wybierze się co trzeci ankietowany.
Budżet na tegoroczny urlop
Szacując wydatki na urlopowy wyjazd, 26% badanych wskazało, że na ten cel przeznaczy kwotę z zakresu 501-1000 zł na jedną osobę. 1/5 respondentów na wakacje w tym roku wyda między 1001 a 1500 zł, a 18% ankietowanych – od 1501 do 2000 zł na osobę.
Jak sfinansujemy tegoroczne wakacje? Przede wszystkim z bieżących dochodów lub własnych oszczędności, po które sięgnie 80% badanych Polaków. Z bonu turystycznego na dziecko skorzysta 16% ankietowanych, a z innych form finansowania (w tym kredytu lub pożyczki od bliskich) niewiele ponad 4%.
Gdzie będziemy nocować na wyjeździe w kraju, a gdzie za granicą?
Miejsce odpoczynku po całodniowym zwiedzaniu, plażowaniu lub górskich wędrówkach ma ogromny wpływ na nasz komfort i zadowolenie z wyjazdu. Okazuje się, że w przypadku noclegów w kraju nie ma wyraźnie dominującego miejsca – 21% ankietowanych wybierze domek letniskowy, 17% na czas urlopu zdecyduje się na hotel, a 14% zarezerwuje pokój w kwaterze prywatnej. Kwestia wyboru miejsca noclegu wygląda nieco inaczej w przypadku zagranicznych podróży, podczas których ponad połowa respondentów najchętniej wybiera hotele.
Prawie 90% respondentów swój urlop zorganizuje samodzielnie. Koniecznych rezerwacji dokonujemy przede wszystkim online – tę opcję wskazało aż 80% ankietowanych PAYBACK. Powodem może być zarówno większa wygoda, jak i bezpieczeństwo związane z zachowaniem dystansu społecznego.
Na urlopie z najbliższymi
Jeśli wakacje, to w towarzystwie – tak zadeklarowało aż 95% respondentów badania PAYBACK. W tej grupie aż 59% ankietowanych planuje wypoczynek z rodziną, a 27% ze swoim partnerem. 1 na 10 badanych wskazał jako towarzyszy wyjazdu urlopowego swoich znajomych lub przyjaciół.
O badaniu
Badanie PAYBACK Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 31 maja – 2 czerwca 2021 r. metodą ankiety online na próbie 814 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.