Jak radzić sobie ze strachem przed lataniem samolotami?

Jak radzić sobie ze strachem przed lataniem samolotami?

Latanie samolotem dla niektórych pasażerów to ogromny stres i niepokój. Badania przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Publicznej wskazują, że 30 proc. z nas odczuwa lęk przed lataniem, a 50 proc. czuje się nieswojo i niekomfortowo w trakcie podróży samolotem. Sondaż stworzony w ramach programu „Pokochaj latanie” pośród pasażerów na polskich lotniskach pokazuje, iż 18 proc. obawia się niewykrytej na ziemi usterki maszyny, 16 proc. nagłej niewyjaśnionej awarii podczas lotu, a 14 proc. – silnych turbulencji. Przedmiotem naszej troski są także niesprzyjające warunki meteorologiczne podczas lotu, nieodpowiedzialne zachowanie innych podróżnych oraz sytuacja, w której mogłoby zabraknąć paliwa. Pasażerowie zgłaszają też, że źle się czują w sytuacji braku kontaktu z pilotami oraz poczucia zamknięcia w ograniczonej przestrzeni. Z tych przyczyn bywa, iż rezygnujemy z podróży samolotem na rzecz autokaru czy auta, tym samym zamykamy sobie drogę do poznania dalekich, egzotycznych, niezwykłych krajów.

Jak pokonać strach przed lataniem?

Pragniemy podzielić się z wami sprawdzonymi sposobami, jak poradzić sobie z awiofobią.
Istnieją różne techniki mające na celu obniżenie napięcia spowodowanego myślą o podniebnej podróży. Poznanie ich pozwoli wam w pełni rozkoszować się myślą o czekającym was urlopie.

  • Przed samym lotem starajmy się nie myśleć o samolocie, oddychajmy głęboko, można zabrać ze sobą ulubioną muzykę czy też książkę. W podręcznej torbie warto posiadać np. krzyżówki czy sudoku, dzięki którym zajmiemy się czymś innym. Starajmy się nie panikować, gdyby pojawiły się turbulencje – nasz pilot jest profesjonalistą i nie może się nam stać nic złego.
  • Nie siadajmy przy oknie. Gdybyśmy jednak mieli takie miejsce to starajmy się nie patrzeć podczas startu i lądowania za okno. Najlepszym rozwiązaniem jest także latanie nocą.
  • Możemy wziąć łagodne środki uspokajające – nie mówimy o mocnych farmakologicznych środkach, ale ziołowych – np. wypiciu melisy, dzięki czemu być może uda wam się przespać lot. Unikajcie picia coli, kawy oraz innych napojów zawierających kofeinę, gdyż przez nie strach przed lataniem może zostać niechcący aktywowany.
  • Ruszajcie się. Oczywiście, w samolocie mamy ograniczone możliwości spacerowania, ale mimo wszystko spróbujmy np. iść do toalety oraz często zmieniajmy pozycję siedzącą.
  • Zadbajcie przed lotem o dobrą formę psychiczną i fizyczną: wyśpijcie się, zjedzcie lekki posiłek, odpowiednio wcześniej przybądźcie na lotnisko (zawsze po drodze może być korek czy wypadek).
  • Wybierzcie komfortowe ubrania, pamiętając o ciepłym swetrze czy kocu. Chłodne powietrze z klimatyzacji w samolocie może potęgować napięcie.

Czego nie należy robić przed startem samolotu?

  • Przestrzegamy przed sięganiem po alkohol czy inne, mocne środki odurzające, gdyż ich działanie w wyniku silnego stresu może być całkiem inne niż to, jakie zazwyczaj odczuwamy na ziemi.
  • W okresie wakacyjnym najczęściej w telewizji są nadawane filmy katastroficzne. Pod żadnym pozorem nie oglądajcie ich! W ten sposób niepotrzebnie nakręcicie spiralę stresu.
  • Nie popadajcie w panikę słysząc informacje o katastrofach lotniczych. Według danych statystycznych w 2015 roku w 20 katastrofach lotniczych zginęło 186 osób, natomiast zgodnie z danymi Komisji Europejskiej w wypadkach drogowych w samej Unii Europejskiej w tym samym roku śmierć poniosło blisko 25 tysięcy osób. Zatem dlaczego bez stresu wchodzicie do auta, a boicie się latać?
  • Nie czekajcie na lot siedząc, koniecznie przejdźcie się po sklepach (nawet jeśli nie macie zamiaru nic kupować), pospacerujcie.
  • Nie kłóćcie się ze znajomymi czy rodziną tuż przed urlopem. Nie potrzebujecie dodatkowego stresu.

Powodami do niepotrzebnych obaw nie powinny być:

  • Spóźniający się samolot – po prostu obsługa potrzebuje więcej czasu na sprawdzenie przez mechaników, oczyszczenie pokładu, zatankowanie, itp.
  • Kołowanie przed lądowaniem lub też oczekiwanie w samolocie przed odlotem– oznacza to, że pas lądowania nie jest gotowy do przyjęcia kolejnego samolotu. Nie martwmy się o paliwo – z pewnością wystarczy go, aby bezpiecznie wylądować.

Znane przysłowie mówi, iż trening czyni mistrza, dlatego tak istotne jest, aby mimo strachu wsiąść na pokład samolotu. Nie warto rezygnować ze wspaniałych wczasów tylko dlatego, iż podróż samolotem jest dla nas obciążeniem psychicznym.