Jak sobie radzić ze zmęczeniem w podróży?

Jak sobie radzić ze zmęczeniem w podróży?

Urlop to czas, kiedy częściej podróżujemy. Przemierzamy setki, a nawet tysiące kilometrów różnymi środkami transportu. Jedni wybierają samolot, inni natomiast wolą swoje cztery kółka i właśnie z myślą o takich osobach przygotowaliśmy dzisiejszy wpis. Podróżowanie swoim autem ma wiele zalet: możemy szybko dojechać w dowolne miejsce, nie musimy zwracać uwagi na przesiadki czy też ograniczenia wielkości bagażu, jednakże ma także jedną, zasadniczą wadę – wymaga skupienia i całkowitej koncentracji od kierowcy. Pół biedy jeśli mamy dwóch kierowców i możemy się co jakiś czas zmieniać, gorzej gdy tylko jedna osoba jest odpowiedzialna za dowiezienie nas do wybranego celu, a droga jest długa. Jak radzić sobie ze zmęczeniem, jak często należy robić postoje i w jaki sposób pokonać zmęczenie? Informacje na ten temat znajdziecie w naszym poradniku, dlatego jeśli wybieracie się na urlop autem to koniecznie zapoznajcie się z nim!

Zmęczenie kierowcy tak samo niebezpieczne jak jazda w stanie nietrzeźwym

Chyba każdy kierowca przynajmniej raz w swoim życiu doświadczył uczucia zmęczenia i ogarniającej senności podczas jazdy, zwłaszcza nocą. Naukowcy udowodnili, iż zmęczeni kierowcy mogą stanowić takie same zagrożenie, jak osoby prowadzące po spożyciu alkoholu. Aż 92 proc. Polaków jest zdania, iż zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi potwierdza, że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Niestety, wiele osób zbyt rzadko zatrzymuje się i w dodatku na krótko.

Nawet nie zdajemy sobie sprawy, iż jak pokazują światowe badania zmęczony kierowca może zapaść na 3 sekundy w tzw. mikrosen. Co to oznacza? Jeśli pojazd jechał z prędkością 110 km/h to w tym czasie kierowca mógł nieświadomie przejechać aż 100 metrów! Przerażające, ale podczas takiej krótkiej drzemki auto może zjechać na przeciwległy pas i zderzyć się z innym pojazdem, uderzyć w barierkę czy też zjechać do rowu.

Co może powodować zmęczenie w trakcie jazdy?

Nawet wytrawny kierowca w przypadku długiej trasy będzie odczuwać osłabienie. Stan ten może być spowodowany różnymi czynnikami. Jeśli zależy wam, aby jak najdłużej być w dobrej kondycji, to przed podróżą sprawdźcie, czy wasz fotel jest wygodny, czy dobrze jest ustawiony zagłówek oraz czy macie prawidłową pozycję. Nieodpowiednia pozycja podczas jazdy może przyczynić się do bólu pleców, kończyn i ogólnego zmęczenia. Auto powinno także zostać dobrze przewietrzone przed wyruszeniem w drogę.

Ponadto, istotna jest także temperatura panująca w środku pojazdu – nie może być ani za wysoka, ani za niska. Zmęczenie może być spowodowane także monotonną jazdą na autostradzie, w dodatku w nocy, kiedy to wzrok jest przez dłuższy czas nadmiernie obciążony. Lubicie słuchać głośnej muzyki w aucie? Jeśli tak, to raczej zrezygnujcie z niej w czasie dłuższej podróży, gdyż nie tylko obciążony wzrok, lecz również słuch przyczynia się do spadku naszej formy. Zmęczenie podczas podróży będzie także wynikiem długotrwałego obciążenia umysłu związanego z koniecznością ciągłego skupienia i analizowania sytuacji na drodze.

Pogorszenie naszej kondycji może także intensyfikować prowadzenie samochodu w słońcu i mrużenie oczu, dlatego koniecznie warto mieć pod ręką dobrej jakości okulary przeciwsłoneczne.

Skoro już wiemy, jakie są przyczyny zmęczenia, to teraz przychodzi czas na wskazówki, jak z nim walczyć.

Przede wszystkim warto tak sobie zorganizować czas przed podróżą, aby móc się wyspać i wypocząć. Pakowanie bagażu czy ostatnie zakupy postarajmy się zrobić dzień wcześniej. Relaks jest zwłaszcza istotny, jeśli zdecydujemy się na podróżowanie nocą – wtedy nie obejdzie się bez popołudniowej czy wieczornej drzemki. Część rodziców wybiera właśnie taką opcję, gdy podróżuje z dziećmi, gdyż wtedy maluchy są spokojniejsze i szybciej zasypiają.

Podróżowanie nocą jednakże zwiększa ryzyko zaśnięcia za kierownicą, gdyż pomiędzy północą a 6.00 rano (szczególnie o godzinie 4.00 nad ranem) jest ono największe (oraz między 13.00 a 16.00 po południu). Osoby nieprzyzwyczajone do jazdy w nocy powinny podróżować z drugim kierowcą, który w razie niedyspozycji będzie mógł kontynuować podróż.

Gdy czujemy, iż ogarnia nas senność i zmęczenie powinniśmy najpierw, bez względu na protesty pasażerów, zmniejszyć do minimum ogrzewanie lub wyłączyć je całkowicie. Dobrym rozwiązaniem, które przyniesie nam orzeźwiający podmuch jest ustawienie zimnego nadmuchu – ustawiamy go tak, jak największy strumień powietrza owiewał twarz. Możemy także uchylić jedno z okien, najlepiej to w tylnych lewych drzwiach, przez to znacznie zwiększy się przewietrzenie kabiny. Zwróćmy także uwagę na muzykę, unikajmy za głośnej, gdy taka potęguje zmęczenie. Gdy mimo wszystko nadal trudno się jest nam skupić na drodze to koniecznie zatrzymajmy się w bezpiecznym miejscu na przerwę, w czasie której możemy pospacerować lub też uciąć sobie regenerującą drzemkę. Dla wielu osób bronią w walce ze zmęczeniem jest mocna, gorąca kawa, jednakże niektórzy po kawie zasypiają jeszcze szybciej, dlatego zamiast kawy warto napić się niezbyt słodkiej lub gorzkiej herbaty, bowiem rozbudza ona nieco wolniej, ale na dłużej.

Szczególnie zachęcamy was do robienia sobie co jakiś czas przerwy. Po 2 godzinach monotonnej jazdy, np. na autostradzie należy zatrzymać się na moment.

Jak długa powinna być przerwa w podróży?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż należy wziąć pod uwagę predyspozycje kierowcy, jego doświadczenia, pogodę, a także wyposażenie samochodu. W komfortowym, klimatyzowanym aucie kierowca będzie mniej zmęczony niż w starszym pojeździe, tym samym będzie potrzebował krótszy czas na zregenerowanie sił. W trakcie przerwy warto nie tylko pospacerować po parkingu, ale także zrobić kilka ćwiczeń rozluźniających: skłony, wymachy rąk i nóg.

Naturalne metody walki ze zmęczeniem – akupresura i aromaterapia

Warto sięgnąć także po inne metody na odzyskanie sił i energii, czyli akupresurę, która w bardzo krótkim czasie przywróci jasność umysłu. Wystarczy jedynie masować konkretne miejsca:

• Przez 5 minut masujemy znajdujący się dokładnie na wierzchołku głowy punkt, jednocześnie naciskamy rytmicznie palcami wskazującymi obu rąk.

• Kolejne miejsce to punkt między brwiami. Właśnie tutaj należy położyć palec wskazujący, na nim drugi i masować go 5 minut, zataczając palcami kółeczka (nie odrywamy palców).

• Możemy także rytmicznie naciskać przez 5 minut punkt po wewnętrznej stronie przedramienia, 2 cm od nasady dłoni.

Pobudzająco działają także zapachy, dlatego warto mieć w swoim pojeździe zawieszkę zapachową o aromacie mięty lub cynamonu. Te aromaty nie tylko obniżają napięcie związane ze stresem, ale także przywracają utracony wigor.

O czym należy pamiętać przed podróżą?

Jeśli wybieracie się w podróż w ciągu dnia to pamiętajcie, aby przed jazdą zjeść lekkie śniadanie – lepiej być lekko głodnym niż przejedzonym, natomiast później róbcie przerwy (postoje) na regularne posiłki – niezależnie od tego, czy będą to dania zakupione na stacji czy też domowe kanapki. Pod ręką miejcie również przynajmniej butelkę wody mineralnej. Niektórzy w trakcie podróży wspomagają się napojami energetycznymi czy też kawą, jednakże oba te napoje spożywane w dużych ilościach mogą nam zaszkodzić.

Osoby przyjmujące leki powinny wcześniej sprawdzić, czy ich medykamenty nie mają skutków ubocznych – nie powodują senności czy też opóźnionej reakcji.

Pamiętajcie, że choć przerwy w podróży wydłużą waszą trasę, to w zamian otrzymacie lepsze samopoczucie, bezpieczną jazdę oraz możliwość normalnego funkcjonowania tuż po przybyciu na miejsce, bez konieczności odsypiania czy dochodzenia do siebie, jak to ma miejsce po jeździe bez zatrzymywania się.