Na szlaku - weekendowy wypad w Pieniny

Trasa z Krościenka przez Trzy Korony, Sokolicę do Krościenka

Wakacje w Turcji

Stopień trudności: średni
Polecana dla rodzin z dziećmi od 7 lat.

Trasę rozpoczynamy w Krościenku, idąc żółtym szlakiem na Przełęcz Szopka, przepiękny widokowo szlak. Na początku biegnie dość stromo pod górę, przez łąki. Po ok. 50 minutach jesteśmy już na grzbiecie Toporzyska w Narodowym Parku Pienińskim.

Z Przełęczy Szopka niebieskim szlakiem kierujemy się na Trzy Korony (982m). Są najwyższe w Pieninach. By wejść na platformę widokową w sezonie napotkamy na dość długie kolejki, nawet do godziny czekania. Wejście jest płatne, a zakupiony bilet jest ważny w tym samym dniu także na Sokolicę. Nasza wyprawa zostanie nagrodzona przepięknymi widokami na przełom Dunajca i Tatry.

Z Trzech Koron w kilkanaście minut dość stromo schodzimy na Polanę Kosarzyska, trzymamy się niebieskiego szlaku, którym docieramy Zamku Pienińskiego na zboczach Góry Zamkowej. Następnie lasem w ok. 25 minut schodzimy na Polanę Bajków i dalej niebieskim szlakiem przez Sokolą Perć.
Tutaj napotykamy na drewniane schody i poręcze (przejście jest bezpieczne) dalej przez Czertezik, Przełęcz Sosnów, stromym podejściem na Sokolicę (747m). Sokolica to skalisty wierzchołek z którego jest najpiękniejszy widok na przełom Dunajca, Trzy Korony, Małe Pieniny.

Z Sokolicy schodzimy do skrzyżowania pod szczytem ponownie na Przełęcz Sosnów i stamtąd zielonym szlakiem ok. 45 minut wracamy do Krościenka.

Czas przejścia całej wycieczki to ok. 5 godziny

M A Ł E P I E N I N Y

Jednodniowy wypad do Szczawnicy.
Przejście z Palenicy przez Małe Pieniny, Wysoką, Wąwóz Homole do Jaworek

Stopień trudności: niski,
Polecany rodzinom z dziećmi od 5 lat.

W Szczawnicy zostawiamy samochód na parkingu przy wyciągu krzesełkowym. Nowym 4osob.wyciągiem wyjeżdżamy na Palenicę (bilet 8 zł do góry). Najlepiej wyjechać, ponieważ szlakiem jest strome podejście zajmujące ok. 45 minut. Z Palenicy żółtym szlakiem schodzimy na Przełęcz Maćkówki i podchodzimy na Szafranówkę (ok. 15 min). Tak dochodzimy do granicy gdzie kończy się żółty szlak. Dalej wędrujemy wzdłuż granicy niebieskim szlakiem przez Cyrhlę na Wysoki Wierch (899 m) Trasa jest przepiękna, jak na bieszczadzkich połoninach. Następnie przez Durbaszkę aż do Wysokiej (1052 m) idziemy lasem. Kto chce może wyjść na wierzchołek Wysokiej, stromym (ok. 15 minut) podejściem obejrzeć widoki – Pieniny, Tatry, Gorce, Beskid Sądecki.

Schodzimy w dół i dochodzimy do zielonego szlaku prowadzącego do Wąwozu Homole. Na jego dno dostajemy się drewnianymi schodami. Przejście wąwozem jest niezapomniane wzdłuż potoku Kamionka poprzez malownicze mostki.

Ściany wąwozu dochodzą nawet do 120 m. Tak po ok. 1 godz i 10 minut z Wysokiej przez wąwóz docieramy do szosy w Jaworkach.

Busem ok. 20 minut wracamy do Szczawnicy na nasz parking.