O co pytać w biurze podróży?

O co pytać w biurze podróży?

Kiedy już mamy w miarę ustalone gdzie chcemy jechać, a następnie wybraną ofertę lub kilka, to powinniśmy uzyskać w biurze podróży odpowiedzi na pewne podstawowe pytania.

Poniższe zestawienie zapewne nie wyczerpuje wszystkich pytań, ale z pewnością są to te najważniejsze. Jeżeli jakiekolwiek jeszcze powinny tu się znaleźć, to prosimy o Wasze sugestie drogą mailową lub na naszym profilu na Facebooku.

A oto pytania:

– kto jest organizatorem wyjazdu?

Pytanie jedno z bardziej kluczowych, w każdym z przypadków kiedy decydujemy się na zakup wyjazdu urlopowego (na wakacje, ferie, itp.). Dzięki uzyskanej odpowiedzi możemy się dowiedzieć czy firma odpowiedzialna za wyjazd ma doświadczenie, dobre opinie, a przez to będzie gwarantem dobrej organizacji wyjazdu. Czy jej renoma daje większą gwarancję, że wyjazd się odbędzie, a jak nie, czy odzyskamy nasze pieniądze. Ponadto są firmy, które specjalizują się w określonych kierunkach, dzięki czemu lepiej jest nam zdecydować czy np. na wakacje w Grecji wolimy wybrać dużego touroperatora czy też może mniejszego, który specjalizuje się wyłącznie w wyjazdach do kraju Zorby?

– czy aby skorzystać z danej oferty potrzebować będziecie paszport, czy może wystarczy tylko dowód osobisty?

Brak odpowiedzi na to pytanie z pewnością wielu osobom już popsuł wyjazd wakacyjny. Z pozoru proste – Unia Europejska – wystarczy dowód, a reszta kierunków, to już wymagany będzie paszport. Prawie się zgadza. Otóż, jeżeli wybieramy się do kraju, który jest w Unii Europejskiej, ale będziemy jechać autokarem, a jego trasa przebiegnie poza granicami Unii, wówczas obowiązkowo musimy mieć również paszport. O ten dokument zostaniemy poproszeni na granicy UE, a bez niego nigdzie dalej nie pojedziemy.

Przy tej okazji nadmienimy jedną ważną kwestię – wszyscy muszą mieć odpowiedni dokument na czas podróży. A to oznacza, że również dzieci muszą mieć albo dowód osobisty albo paszport. Bez tego nie będą mogły wyjechać nigdzie za granicę, o czym często zdarza się zapominać rodzicom.

– ile bagażu Wam przysługuje?

Tutaj mogą pojawić się różne ograniczenia – zarówno co do ilości, wymiarów, a najczęściej także wagi. Inne limity przysługują dla dorosłych, a inne dla dzieci. Często te ostatnie do pewnego wieku, w ogóle nie mają do dyspozycji „swoich limitów” na bagaż (często w liniach lotniczych). Dobrze jest znać wszelkie ograniczenia w tym zakresie, ponieważ często za dodatkowy bagaż, przekroczenie limitu wagi możemy spodziewać się dodatkowych, często wysokich opłat.

– jadąc za granicę, czy do danego kraju potrzebna jest wiza?

W niektórych przypadkach wiza jest konieczna. Czasami wizę można kupić już po przylocie na lotnisku (np. Egipt), ale też są przypadki gdzie konieczne jest oczekiwanie na taką wizę.

Przy tej okazji ważne jest jeszcze dodatkowe pytanie, czy w danym kraju nie ma znaczenia jakie wizy ma się już wbite w paszport (np. Emiraty Arabskie nie wpuszczają do siebie osób, które mają już wizy z niektórych państw).

– czy wymagany jest jakiś minimalny okres na jaki macie ważny dokument (dowód, paszport) aby udać się do danego kraju?

Zdarza się, że do danego Państwa nie wjedziemy, jeżeli nasz paszport nie będzie ważny dłużej niż pół roku. Sprawdźmy zawsze czy to nie przypadkiem, ten kraj, do którego akurat się wybieramy.

– jaka jest odległość od lotniska (czas transferu autokarem w przypadku przelotu samolotem)?

Patrząc na długość lotu na urlop może się okazać, że znamy dopiero część wymaganego czasu na odbycie całej podróży, ponieważ z lotniska np. jeszcze będziemy musieli dojechać ponad 100 km do hotelu. Dlatego aby nie być zaskoczonym już na miejscu, że jeszcze mamy trochę czasu do spędzenia w autokarze, warto zapytać o to jeszcze w momencie zastanawiania się nad daną ofertą.

– jakie są koszty rezygnacji z wyjazdu?

Warto to sprawdzić, ponieważ może się okazać, że rezygnacja z zakupionego wyjazdu urlopowego może nas słono kosztować. W tym miejscu warto nadmienić, że dobrze jest rozważyć wykupienie ubezpieczenia od rezygnacji, które chroni nas od kosztownego odstąpienia od umowy w wielu przypadkach (np. kiedy rozchorują się nam dzieci, stracimy pracę, ulegniemy wypadkowi, itd.).

Koszty te mogą być też różne, w zależności od tego kiedy taką decyzję podejmiemy – ile czasu pozostało do wyjazdu.

– jakie ubezpieczenie jest zawarte w danej ofercie?

Proponujemy dokładnie się zapoznać jakie ubezpieczenie mamy zagwarantowane. Często obejmuje ono bardzo podstawowy zakres i niskie kwoty, ale jednocześnie możemy mieć możliwość dokupienia ubezpieczenia o szerszym zakresie – dopytajmy o to.

– kiedy należy sprawdzić czy nie zmieniły się godziny i miejsce wyjazdu?

Czasami zdarzyć się może, że ulegną zmianie godziny i miejsce wyjazdu. Dlatego warto dowiedzieć się osobiście (zazwyczaj kontakt w tej sprawie gwarantuje organizator). Takie zmiany najczęściej mogą dotyczyć wyjazdów na wakacje, które kupiliśmy dobrych kilka miesięcy wcześniej, a które z różnych powodów muszą być skorygowane co do godzin wylotów ze względu na zmiany np. linii lotniczych.

– czy na miejscu będzie zapewniony polskojęzyczny rezydent?

Nie zawsze jest to takie oczywiste jakby się mogło wydawać. Nie zaszkodzi zapytać.

Mamy nadzieję, że wielu z Was pytania te pomogą uniknąć niepotrzebnych stresów podczas wakacji lub innego wyjazdu urlopowego.