O czym pamiętać wychodząc w góry?

O czym pamiętać wychodząc w góry?

Wakacyjna górska wyprawa – o czym pamiętać?

Górska wyprawa to prawdziwa rozkosz dla wszystkich naszych zmysłów i doskonała okazja by oderwać się od przyziemnych problemów i trosk zachwycając się pięknem otaczającej nas przyrody. Jednak musimy pamiętać, że gdy „wędrujemy z głową w chmurach” to powinniśmy mieć również „głowę na karku” i zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa, tak by nasza wspaniała górska przygoda niosła ze sobą tylko dobre wspomnienia.

Przygotowania

Planując górską eskapadę warto wcześniej się do niej odpowiednio przygotować. Zadbajmy zatem o naszą kondycję przynajmniej w minimalnym stopniu co w dużej mierze ułatwi nam wspinanie. Miejmy na uwadze fakt, że góry to wymagający przeciwnik i jeśli kilka tygodni wcześniej przygotujemy się do górskich zmagań to o wiele łatwiej będzie nam pokonywać wysokie wzniesienia. Pamiętajmy również, że długie wysokogórskie spacery obciążają nasze stopy, które zamknięte szczelnie w grubych butach „przeżywają prawdziwe katusze”. Dlatego warto kilka dni wcześniej otoczyć je wyjątkową opieką i w pewien sposób przygotować. Dobrym rozwiązaniem okaże się hartowanie stóp za pomocą naprzemiennych kąpieli raz w zimnej, raz w gorącej wodzie.

Sprawdźmy prognozę pogody, informacje o terenie, w który się wybieramy

Gdy poćwiczymy naszą sprawność fizyczną skupmy się także na szczegółowym zaplanowaniu naszego wypadu. Zapoznajmy się z warunkami jakie panują w wybranym przez nas miejscu, z ukształtowaniem terenu, klimatem, zwierzętami zamieszkującymi odwiedzane przez nas tereny, możliwymi niebezpieczeństwami i z dostępnością bazy noclegowej. Poczytajmy o szlakach, stopniu ich trudności i wszelkich niezbędnych szczegółach tak, by nasza wycieczka przebiegła bez niepotrzebnych trudności i przykrych niespodzianek. Na szczęście obecnie górskie szlaki są dobrze utrzymane, a większość z  nich opisana. Na specjalnych tabliczkach umieszczony jest przebieg trasy, jej długość i  czas przejścia. Co ważne na wielu górskich szczytach na zmęczonych wspinaczką turystów czeka schronisko, w którym bez problemu można przenocować, kupić napoje i  smaczne jedzenie.

Jak się ubrać na wyjście w góry?

Wyruszając w trasę pamiętajmy o wygodnych, idealnie dopasowanych i nieprzemakalnych butach, najlepiej za kostkę i z solidną podeszwą, które zapewnią ochronę przed kontuzjami, skaleczeniami i czekającymi na nas niespodziankami w trawie czy ściółce leśnej na przykład w postaci żmii i o odpowiednich, dopasowanych do kształtu naszej stopy skarpetkach, które skutecznie pozwolą nam uniknąć odparzeń, odcisków i otarć. Szczególnie polecamy trekkingowe skarpety z włóknami bambusowymi, które są bardzo delikatne i utrzymują uczucie świeżości na dłużej.

Niezwykle ważny jest odpowiedni ubiór. Wybierając się na górskie wędrówki warto zabrać ze sobą ciepłe ubrania, nawet latem. W wyższych partiach gór warunki atmosferyczne zmieniają się w mgnieniu oka. Nasz strój powinien chronić nas przed wiatrem, chłodem i deszczem. Dlatego pamiętajmy o ciepłym swetrze i  o  nieprzemakalnej kurtce lub płaszczu, najlepiej wykonanym z tkanin nowej generacji, które nie tylko chronią przed deszczem i wilgocią ale również przepuszczają naturalną wilgoć ciała czyli pot pozwalając naszej skórze oddychać. Nie zapominajmy także o  nakryciu głowy, które zapewni nam ochronę przed słońcem.

Jeśli mówimy o słońcu to warto zabrać ze sobą krem z filtrem, gdyż wędrując w czasie pięknej, słonecznej pogody narażamy się na oparzenia słoneczne. Zadbajmy o wygodną bieliznę, najlepiej bawełnianą, bez dodatku sztucznych włókien. Zamiast normalnego stanika na górską wyprawę warto zabrać sportowy z szerokimi, elastycznymi ramiączkami, który zapewni nam komfort przez cały ciężki dzień wyprawy. Bawełniany T-shirt i lekkie, oddychające spodnie to sprawdzony zestaw. Bardzo praktyczne są te z odpinanymi nogawkami. Nie polecamy koszulki na ramiączkach, gdyż pod ciężarem plecaka jej ramiączka mogą powodować otarcia na naszej skórze.

Jaki plecak będzie najlepszy na górską wycieczkę?

Jeśli mówimy o plecaku to warto podkreślić, że jest to podstawowy i niezbędny atrybut naszej wyprawy. Wszelkiego rodzaju torby i teczki są bardzo niepraktyczne i po prostu niewygodne, co więcej mogą powodować ból i otarcia w wyniku nadmiernego i  nierównomiernego obciążenia pleców i ramion. Wybierając odpowiedni plecak powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego ciężar i funkcjonalność. Doskonale jeśli istnieje możliwość dostępu do wnętrza plecaka zarówno z boku jak i z tyłu co znacznie ułatwi nam sięganie po głęboko schowane rzeczy. Bardzo ważna jest także regulacja długości pasów i specjalna konstrukcja zapobiegająca bolesnemu wrzynaniu się ich w  nasze ramiona pod wpływem ciężaru. Warto również zwrócić uwagę na pas biodrowy i  piersiowy, które powinny przejmować główny ciężar plecaka. W innym przypadku ciężar spoczywający przez cały dzień na naszych ramionach spowoduje, że będziemy się garbić, a wieczorem odczujemy silny ból ramion. Pamiętajmy także o specjalnym pokrowcu, w  postaci nieprzemakalnego materiału obszytego gumką, który podczas deszczowej pogody skutecznie ochroni zawartość naszego plecaka.

Pakowanie na górską wyprawę

Pakując się na wakacyjną górską wyprawę pamiętajmy o lekkim, zdrowym, pożywnym jedzeniu, zapewniającym nam dużą dawkę energii i koniecznie o dużej ilości wody mineralnej. Spakujmy także latarkę, mini apteczkę z bandażem, wodą utlenioną i  plastrami, naładowany telefon z zapisanymi numerami alarmowymi. Jednak miejmy na uwadze fakt, że w górach często znika zasięg sieci, więc w naszym plecaku nie może zabraknąć dokładnej mapy i kompasu, który pomoże wyznaczyć właściwy kierunek. Nie zapomnijmy również o dokumentach, szczególnie gdy wkraczamy w rejon nadgraniczny i  gdy chcemy zameldować się w schronisku.

Informuj gdzie idziesz

Wyruszając w trasę, na przykład ze schroniska, poinformujmy dokąd i jakimi szlakami zmierzamy, a także o planowanej godzinie powrotu. Wyruszajmy rano, ponieważ zmiana i  pogorszenie pogody następuje zazwyczaj po południu. Przed wyjściem zapoznajmy się z  najnowszym komunikatem meteorologicznym i na bieżąco sprawdzajmy stan pogody na trasie. Jeśli pogoda nagle się pogorszy, koniecznie zawróćmy.
Wybierając trasę kierujmy się swoimi możliwościami. Mierzmy siły na zamiary. Gdy poruszamy się w grupie, co szczególnie polecamy, gdyż wędrowanie w pojedynkę jest bardzo niebezpieczne, zawsze dostosujmy tempo do najsłabszej osoby. Nigdy nie zostawiajmy nikogo samego w tyle. Wychodzimy i wracamy wszyscy razem biorąc za siebie wzajemną odpowiedzialność. Najlepiej gdy w naszej grupie znajdzie się bardziej doświadczony od nas wspinacz, który orientuje się w wytyczonej trasie. Pamiętajmy także, by zawsze wędrować tylko wytyczonymi szlakami. Zboczenie ze szlaku i zabłądzenie to najczęstsze powody nieszczęśliwych górskich wypadków. Niezwykle ważne jest również by nie chodzić po górach w czasie burzy. Gdy taka ulewa zaskoczy nas podczas marszu nie używajmy telefonów komórkowych, nie chowajmy się pod drzewami, wystającymi skałami czy w górskich jaskiniach oraz na zboczach, po których mogą stoczyć się kamienie. Poszukajmy odkrytej przestrzeni, na przykład polany i tam poczekamy na poprawę aury.

W górach jesteś gościem

Wyruszając w górskie rejony pamiętajmy o zamieszkujących je zwierzętach. Nie straszmy ich, nie karmy i nie głaskajmy. Miejmy również na uwadze fakt, że większość zwierząt i  roślin jest pod ścisłą ochroną i musimy szczególnie o nie dbać, dlatego w parkach narodowych obowiązuje całkowity zakaz zbierania owoców i grzybów. Nie śmiećmy i nie hałasujmy, gdyż takie zachowanie szczególnie zagraża leśnej przyrodzie. Pamiętajmy także, że rozbijanie namiotów, biwakowanie i rozpalanie ognia poza wyznaczonymi miejscami jest surowo zabronione.
Gdy decydujemy się na wysokogórską wspinaczkę, powinniśmy się trzymać kilku podstawowych zasad, gdyż objawy choroby wysokościowej mogą pojawić się już na wysokości 2500 m. n.p.m.

Zatem:
– wspinajmy się powoli, gdyż tylko w ten sposób nasz organizm ma szansę przyzwyczaić się do zmniejszonej ilości tlenu,
– oddychamy głęboko, co kilkanaście minut róbmy sobie chwilę przerwy i wykonajmy serię 12 głębokich oddechów, co pozwoli zwiększyć poziom tlenu we krwi,
– urządzajmy sobie przerwy na drobne węglowodanowe przekąski, pamiętajmy, że nasz organizm potrzebuje energii,
– nie spożywajmy alkoholu w górach! W zamian za to pijmy dużo wody mineralnej, co najmniej 1,5 litra dziennie.

Jak mawiał Piotr Morawski „Kiedy jestem w górach nie istnieje świat zewnętrzny, zgiełk i  pośpiech Jest tylko natura i życie razem z jej rytmem. Ktoś może powiedzieć, że to tylko mój wymysł, bo przed życiem się nie ucieknie. Zależy kto co nazywa życiem.” Kierując się tą piękną myślą i naszym zdrowym rozsądkiem cieszmy się zatem niesamowitą energią płynącą z malowniczych górskich szczytów i w fascynujący i zarazem bezpieczny sposób spędzajmy nasz wolny czas wzbogacając swój bagaż dobrych wspomnień i doświadczeń.