Opóźniony lot - co przysługuje, co robić?

Opóźniony lot - co przysługuje, co robić?

Opóźnienie lotu – co robić? Co nam przysługuje? Takie pytania zadają sobie wszyscy, których samoloty nie odleciały zgodnie z planem. W ostatnim czasie, temat ten szczególnie był głośny w kontekście licznych opóźnień i odwołań lotów linii Ryanair. Dlatego będąc klientem linii lotniczych warto znać swoje prawa.

Szacuje się, iż każdego dnia po niebie nad Europą lata aż dwadzieścia pięć tysięcy samolotów, dlatego trudno się dziwić, iż przy takim natężeniu ruchu może się zdarzyć odstępstwo od pierwotnego harmonogramu, czyli tak nielubiane przez turystów – opóźnienie lotu.

Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie miesięczne w Europie ma miejsce sto tysięcy opóźnionych oraz pięć i pół tysiąca odwołanych lotów. Jeśli i was spotkała taka sytuacja i musieliście koczować na lotnisku w nerwowym oczekiwaniu na informację, kiedy w końcu wylecicie to warto wiedzieć, jakie prawa wam przysługują i kiedy możecie się starać o odszkodowanie za opóźnienie samolotu.

Kiedy można się starać o odszkodowanie za opóźniony lot?

Wyruszając w podróż zazwyczaj mamy nadzieję, iż wszystko będzie przebiegać zgodnie z planem, jednakże bywa, iż z różnych przyczyn wasz lot jest opóźniony lub w najgorszym razie odwołany.

Poczekalnia na lotnisku

Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej 261/2004, które weszło w życie w 2005 roku jako pasażerowie opóźnionego samolotu nie z waszej winy, możecie starać się o otrzymanie rekompensaty od linii lotniczych.

3 przypadki uprawniające do odszkodowania:

  • w przypadku opóźnienia lotu,
  • w przypadku odwołania lotu, oraz
  • gdy odmówiono nam wejścia na pokład z powodu sprzedaży większej ilości biletów niż miejsc w samolocie.

WAŻNE:

Odszkodowanie przysługuje tylko wtedy,

gdy opóźnienie lotu wynosi ponad 3 godziny.

Kto może otrzymać odszkodowanie?

Wniosek o odszkodowanie mogą złożyć pasażerowie z całego świata, nie tylko obywatele Unii Europejskiej. Jedynym ograniczeniem są miejsce wylotu i linia lotnicza. Warto mieć na uwadze fakt, iż rozporządzenie Unii Europejskiej 261/2004 dotyczy sytuacji, gdy:

  • podróżujemy samolotem z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą,
  • naszym przewoźnikiem jest linia lotnicza zarejestrowana w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii.

Prawo do otrzymania odszkodowania za opóźnienie mają wszyscy pasażerowie, niezależnie od tego, czy wybrali lot czarterowy, niskobudżetowy, czy też rejsowy.

Jaka jest wysokość rekompensaty za opóźniony lot?

Niektórzy podróżni zastanawiają się, czy w ogóle opłaca się przejawiać inicjatywę – i nie chodzi tutaj bynajmniej o satysfakcję, ale wynagrodzenie pieniężne. Dlatego warto wiedzieć, iż wysokość odszkodowania wzrasta wraz z dystansem, jaki musi pokonać samolot.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot: 

  • 250€ (do 1500 km),
  • 400€ (od 1500 km do 3500 km),
  • oraz 600€ (ponad 3500 km).

Odszkodowanie jest wypłacane w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowymi lub czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych i/lub w formie innych usług.

Przeczytaj również: Pierwszy lot samolotem – co i jak, czyli co powinniście wiedzieć?

Co robić gdy lot jest opóźniony?

Przyjechaliście na lotnisko i nagle zobaczyliście na tablicach informacyjnych, iż wasz lot jest opóźniony. Zastanawiacie się, co należy zrobić – czy przechodzić przez bramkę kontroli osobistej, a może jednak zaczekać, bo a nuż okaże się, że lot jest odwołany?

Radzimy zachować zimną krew, niepotrzebnie się nie stresować i w wyznaczonym czasie (minimum 2 h przed wylotem) stawić się przy stanowisku oprawy, najpierw bagażowej, potem osobistej. Dobrze jest nie oddalać się zbytnio od bramki, przez którą macie przechodzić wchodząc na płytę lotniska oraz uważnie słuchać (ewentualnie śledzić wyświetlające się komunikaty), czy nie zostaną podane nowe informacje.

Tablica odlotów – zrób zdjęcie w przypadku opóźnienia lotu

Aby mieć dowody na opóźnienie koniecznie zróbcie zdjęcia tablicy odlotów/ przylotów. Zapytajcie się także o powód opóźnienia, jeśli nie został podany,najlepiej abyście uzyskali jak najbardziej szczegółową odpowiedź – jest to bardzo istotne, bowiem decyduje on o słuszności złożenia wniosku o odszkodowanie.

Jakie macie prawa i co wam przysługuje, gdy opóźnienie samolotu wynosi ponad 2 godziny?

W takiej sytuacji linia lotnicza powinna wam zapewnić posiłki i przekąski (odpowiednie do czasu oczekiwania) – gdyby tak się nie stało, koniecznie uwzględnijcie ten fakt w swoim wniosku o rekompensatę i zatrzymajcie paragony potwierdzające zakup jedzenia czy picia.

W XXI wieku każdy ma łączność z bliskim i znajomymi, ale gdybyście z jakiś powodów (rozładowana bateria, brak środków na koncie uniemożliwiający dzwonienie czy wysyłanie wiadomości) nie mieli takiej możliwości to wasz przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia komunikacji – przysługują wam co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail.

Gdyby okazało się, iż wasz wylot odbędzie się na następny dzień po planowanym to linie lotnicze mają wam zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport do i z tego hotelu na lotnisko.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

To że wasz samolot był opóźniony, np. o 4 godziny nie oznacza, iż automatycznie po złożeniu wniosku otrzymacie należne wyrównanie strat, bowiem linie mogą odmówić przyznania zadośćuczynienia, i powodem problemów z lotem były tzw. nadzwyczajne okoliczności, na które przewoźnik nie ma wpływu. Co kryje się pod tym pojęciem?

Sytuacje, kiedy nie ma podstaw do odszkodowania za opóźnienie:

  • okoliczności zaistniałe w szczególności w przypadku destabilizacji politycznej,
  • niesprzyjające warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot (erozja wulkaniczna, tsunami, huragan, burza i gradobicia),
  • zagrożenia bezpieczeństwa,
  • nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, oraz
  • strajki mające wpływ na działalność przewoźnika (ale tylko wtedy gdy nie są to pracownicy linii lotniczych).

Ile jest czasu na złożenie wniosku o odszkodowanie za opóźnienie?

W Polsce roszczenie o odszkodowanie przedawnia się z upływem roku, zatem najlepiej niezwłocznie po powrocie do domu przygotować niezbędne dokumenty i złożyć wniosek.

Wiadomo, że im szybciej złożycie odpowiedni wniosek, tym szybciej możecie uzyskać odszkodowanie. Dodatkowo złożenie odpowiedniego wniosku zaraz po zdarzeniu będzie bardziej pełne, ponieważ wszystko będziecie jeszcze dobrze pamiętać podróż samolotem, będziecie mieć ewentualną dokumentację, czy też kontakt do innych poszkodowanych.

Co należy zrobić, w momencie gdy dowiecie się, iż wasz lot jest odwołany?

Na koniec, najczarniejszy scenariusz – odwołanie lotu.

Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje wam, tylko jeśli nie otrzymaliście informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem.

Jeśli zostanie zaproponowany wam lot alternatywny, a jego opóźnienie wynosi ponad 3 godzin, również należy się odszkodowanie.

Aby mieć powód do otrzymania rekompensaty za odwołany lot musicie tak jak w przypadku opóźnienia zebrać dowody potwierdzające wasz wniosek: zrobić zdjęcia z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu, jeśli jest to możliwe warto wymienić się danymi kontaktowymi z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byliście.

Czy samemu składać wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?

Wniosek do linii lotnicznych możecie złożyć sami, korzystając z licznych wzorów, które są dostępne w internecie. Wysokość odszkodowania łatwo wyliczyć dzięki bezpłatnym kalkulatorom, które także znajdzieci w sieci.

Jeżeli nie macie jadnak czasu, nie bardzo czujecie się na siłach aby po trudach podróży, niemiłych wspomnieaniach związanych z opóźnionym lotem jeszcze zajmować się dochodzeniem swoich praw, to zawsze możecie skorzystać z usług licznych firm, które specjalizują się w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnienia w ruchu lotniczym. Nie mamy osobiście żadnych doświadczeń, ani też opinii od innych osób co do konkretnych firm, dlatego nie polecimy wam tutaj żadnej konkretnej. Wiadomo jednak, że za usługi firm, zostanie pobrane stosowne wynagrodzenie. Decyzja należy do was.

Przeczytaj również: Długi lot samolotem – jak się przygotować?

Mamy nadzieję, że wasze loty będą odbywać się zawsze na czas. W sytuacji awaryjnej warto jest znać swoje prawa. Gdybyście chcieli dokładniej zapoznać się z tekst rozporządzenia ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia, to znajdziecie je pod tym linkiem: Rozporządzenie – odwołania i opóźnienia lotów