Za co hotel dostaje gwiazdki i co oznaczają? Standard hoteli.

Za co hotel dostaje gwiazdki i co oznaczają? Standard hoteli.

Planowanie urlopu jest nie lada przedsięwzięciem, nie wystarczy przecież wybrać odpowiedni termin, ale niezbędne jest również znalezienie spełniającego Wasze oczekiwania noclegu.
Wybierając miejsce zakwaterowania turyści kierują się swoimi indywidualnymi preferencjami. Pomocną wskazówką jest opis obiektu, uwzględniający ilość przyznanych gwiazdek. 

Jak wiadomo, ilość gwiazdek to kryterium wyznaczające pewien standard, jaki musi spełniać dany obiekt. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że hotel hotelowi nierówny, bo zapewne sami doświadczyliście na własnej skórze, że np. w pokoju 4 gwiazdkowego hotelu nie było mini barku. Ponadto często słyszy się, że przecież to są „takie tureckie cztery gwiazdki” – czyli automatycznie powinniśmy być przygotowani na nieco niższy standard niż w porównywalnym obiekcie w Europie.

Jakie trzeba spełniać wymagania, aby dany obiekt mógł się nazywać „hotelem”. Czy istnieje jeden międzynarodowy standard klasyfikujący hotele? Na te i inne pytania odpowiemy w naszym najnowszym artykule. Koniecznie przeczytajcie go, zanim zdecydujecie się rezerwować nocleg w hotelu.

Hotel, zachowanie
Hotel – standardy – gwiazdki

Lokalne kategorie w różnych europejskich krajach

W Europie, choć nie ma ujednoliconych przepisów, które regulowałyby przyznawanie gwiazdek, raczej obowiązują podobne zasady.

Od 14 grudnia 2009 roku działa inicjatywa Hotelstars Union (www.hotelstars.eu), która łączy organizacje hotelarskie z Austrii, Czech, Niemiec, Węgier, Holandii, Szwecji i Szwajcarii. Jej główną ideą jest stworzenie jednego, spójnego systemu klasyfikacji hoteli europejskich za pomocą gwiazdek. W tym celu przyjęto 21 kryteriów, które ściśle określają wymagania.

Ciekawostką jest fakt, iż np. we Włoszech, Danii, Szwecji, a także w Polsce o przyznawaniu gwiazdek decydują władze regionalne, w naszym kraju odpowiada za to Marszałek Województwa. W Grecji natomiast zamiast gwiazdek przyjmuje się oznaczenie literowe: L – hotel o standardzie 5 gwiazdkowego, później mamy A (4 gwiazdkowy), B (3 gwiazdkowy), C, jednakże dla ułatwienia turystów litery te są niejako „przeliczane” na gwiazdki.

Jak widzimy, podróżując po Europie mamy w miarę jasną sytuację, co innego, gdy celem naszej wyprawy jest np. kraj arabski. W ulubionych, letnich destynacjach Polaków – w Turcji, Egipcie czy Tunezji nie obowiązują jednolite zasady. Co prawda, tureckie Ministerstwo Kultury i Turystyki prowadzi ranking obiektów turystycznych, ale kryteria oceniania są dość mgliste.
We wspomnianych wcześniej arabskich kurortach oczywiście obiekty turystyczne są również oceniane, bywa jednak, że gwiazdki zamieniane są na inne symbole: słoniki, wielbłądy, itp., które są przyznawane według uznania właściciela obiektu.

Jeśli cenicie sobie wygodę to raczej nie wybierajcie obiektów mniej niż czterogwiazdkowych, gdyż w porównaniu do europejskiego standardu kategoria ta będzie sporo zawyżona.

Podobną praktykę stosują różne biura podróży, przyznając hotelom według własnych zasad np. koła ratunkowe, słoneczka, palmy.

Wioski wakacyjne i ich standard

Rodziny z dziećmi, często zamiast hoteli wybierają wakacyjne wioski. Także w przypadku tych obiektów stosuje się odpowiednie oznaczenia, pokazujące ich standard.

Wakacyjna wioska – atrakcje, baseny

Gdy w opisie znajdziemy skrót HV1 (holiday village) to możemy się spodziewać jakości porównywalnej do 4 lub 5 gwiazdek hotelowych, analogicznie HV 2 to niższa kategoria.

Przeczytaj również: Wioska wakacyjna – co to jest i czy warto?

Włoska nomenklatura obiektów hotelowych

Podobny charakter do wakacyjnych wiosek mają włoskie villaggia, są to kompleksy szeregowych domków, bardzo często zlokalizowanych w piniowych lasach, o zapleczu sportowo-rekreacyjnym (baseny, place zabaw, boiska do gry w tenisa, siatkówkę, itp.). Villaggio może nieco przypominać polskie kempingi, jednakże ich standard jest zdecydowanie wyższy.
Podróżując po słonecznej Italii możecie zauważyć szyldy „locanda”- jest to prosty dom noclegowy, choć słowo „locanda” w niektórych regionach może być kojarzone z czymś luksusowym, czy też – „pensjone” czy „albergo” – ich standard jest porównywalny do siebie. We Włoszech przeważają rodzinne, butikowe hotele, warto dodać, że tylko 5% hoteli należy do międzynarodowych sieci.

Botel – czyli hotel na łodzi

W krajach anglosaskich funkcjonują także botele, czyli hotele na wodzie (np. na łodzi, barce). Nie są one pod względem prawa typowym obiektem hotelarskim. Ciężko je również jednoznacznie sklasyfikować. Tutaj musicie polegać na swoim wyczuciu i opiniach, które na dany temat znajdziecie.

botel
Hotele na wodzie – boathotele

Czy każdy obiekt noclegowy w Polsce może być hotelem?

Napis „hotel” wielu osobom kojarzy się z ogromnym, może nawet luksusowym budynkiem z marmurami, przestronnym lobby i zadbanym otoczeniem. Taki wizerunek utrwalił się przede wszystkim za sprawą amerykańskich filmów, w których hotel jest utożsamiany z ekskluzywną rozrywką dla bogaczy.

Jednakże nocleg w hotelu nie jest zarezerwowany wyłącznie dla najbogatszych, bowiem mamy do wyboru także obiekty na przeciętną kieszeń.

Aby na danym budynku mógł pojawić się napis „hotel” musi on spełniać określone wymagania. Przede wszystkim obiekt musi dysponować co najmniej dziesięcioma miejscami noclegowymi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych.
W Polsce hotel musi zostać wpisany do Ewidencji Obiektów Hotelarskich. Działalność polskich hoteli jest także regularnie kontrolowana przez Inspekcję Handlową, która sprawdza legalność i rzetelność prowadzenia działalności gospodarczej (wpis do ewidencji), przestrzeganie przepisów ustawy o usługach turystycznych oraz przepisów ustawy o cenach.

Minimalna wielkość pokoju w obiekcie 1 gwiazdkowym to 10 m2, 2 gwiazdkowym – 12 m2, 3 gwiazdkowym 14m2, 4 gwiazdkowym to 16, a w 5 gwiazdkowym aż 18 m2.

Jak łatwo można przypuszczać, hotele jednogwiazdkowe posiadają najniższy standard, jednak nie musimy się ich obawiać. Obowiązkowym wyposażeniem takiego pokoju jest łóżko, szafa, szafka nocna, umywalka, wieszaki na ubrania i lustro, łazienka może być na zewnątrz.

Wzrost wyposażenia oznacza wyższy standard, a zatem w pokoju może znajdować się odbiornik telewizyjny, mini barek, klimatyzacja, wifi, a w obiekcie turyści mogą korzystać z restauracji, siłowni czy sauny.

W przypadku pensjonatu, wystarczy, że obiekt ma tylko 7 pokoi. Musi jednak zapewniać gościom całodzienne wyżywienie. Podobnie jak hotele, pensjonaty mają przyznawane gwiazdki w skali 1-5.

Jakie wyposażenie może być do Waszej dyspozycji w hotelu?

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, podstawowe umeblowanie hotelowe powinno zawierać łóżko, stolik nocny lub półkę przy każdym łóżku, biurko lub stolik, lustro, wieszak, lampkę nocną i oczywiście szafę, do której będziecie mogli włożyć Wasze rzeczy. Wszystkie wymienione sprzęty i akcesoria są obowiązkowe, gdyż pojawiają się w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. W pokoju hotelu 3 gwiazdkowego często możemy znaleźć oprócz standardowego wyposażenia, np. artykuły piśmiennicze, w pokoju 4 i 5 gwiazdkowym – igielnik.

Hotel, recepcja
Każde uszkodzenie sprzętu hotelowego należy zgłosić obsłudze hotelu

Dla poprawienia komfortu gości właściciele hoteli instalują w pokojach i pomieszczeniach ogólnodostępnych klimatyzację.
W pokojach hoteli 5 gwiazdkowych swoje kosztowności możemy przechowywać w sejfie, choć bywa, iż w obiektach o niższym standardzie sejf jest również do Waszej dyspozycji (np. za dodatkową opłatą).

Wyposażenie pokoi 4 i 5 gwiazdkowych obejmuje również minibar. Uważajcie, bo niektóre nowoczesne minibary automatycznie doliczają wzięty produkt z lodówki do Waszego rachunku, nawet jeśli tylko wyciągnęliście puszkę i odłożyliście ją od razu na miejsce. Czy też planowaliście „odkupić” dany produkt i zwróci go do minibarku nieco później 😉

Co będzie w hotelowej łazience?

Pakując walizkę, macie dylemat – zabierać ze sobą ręczniki, suszarkę do włosów lub artykuły higieniczne tj. szampon do włosów, żel po prysznic? Co do kosmetyków, to w hotelu 3 gwiazdkowym goście mogą nabyć takie artykuły, niekoniecznie muszą je otrzymać za darmo. Z reguły jednak na wszelki wypadek warto zabrać ze sobą z domu ulubiony żel pod prysznic czy szampon, gdyż zakup tych artykułów higienicznych za granicą będzie niepotrzebnym, dodatkowym wydatkiem.

Przeczytaj również: Czy brać do hotel swoje ręczniki?

Czy wiecie, że…
Siecią hotelową, która pierwsza na świecie wprowadziła do łazienek darmowy zestaw kosmetyków była marka Four Seasons.

Jak często w hotelach zmienia się pościel i ręczniki?

Ręczniki i pościel są przeważnie zmieniane w hotelach 1-3 gwiazdkowych co 3 dni (lub na życzenie), a w hotelach 4-5 gwiazdkowych codziennie, chyba że sami zdecydujemy inaczej. W wielu hotelach obowiązują specjalne systemy sygnalizowania potrzeby zmiany ręczników – np. zostawienie brudnych ręczników na podłodze.

Ręczniki plażowe, hotel
Ręczniki hotelowe – czasami dostępne są także ręczniki plażowe

Suszarka do włosów, choć jest obowiązkowa wyłącznie w obiektach 4 i 5 gwiazdkowych to znajduje się w większości hotelowych łazienek. Ponadto w łazienkach obiektów o podwyższonym standardzie powinien znajdować się również telefon – zastanawiamy się tylko po co?? Czy ktoś z niego tak naprawdę korzysta? My korzystamy 😉 Na recepcję za granicą taniej jest zadzwonić z telefonu hotelowego niż komórkowego.

Hotelowa restauracja lub bar

Po całym dniu zwiedzania czy intensywnego, aktywnego wypoczynku zapewne będziecie chcieli coś przekąsić. W hotelach powyżej 3 gwiazdek na terenie obiektu powinna działać restauracja. W hotelu 3 gwiazdkowym nie jest ona wymagana, jednakże inna restauracja musi znajdować się w odległości do 500 m od obiektu. W hotelach od 2 do 5 gwiazdek ponadto powinien działać bar lub kawiarnia. Wszystkie obiekty muszą świadczyć usługę podawania śniadania.

Room service, czyli jedzenie doręczone do pokoju. W hotelach o wyższym standardzie, gdy zgłodniejecie możecie również zamówić posiłek czy napoje do pokoju. Room service w hotelach 3-5 gwiazdkowych powinien działać przynajmniej przez 18 h na dobę. Korzystanie z tej usługi jest oczywiście dodatkowo płatne, na bezpłatny room service możecie liczyć w hotelach klasy premium i luksusowych, gdy będziecie nocować w pokojach klasy deluxe lub superior i dotyczy to przede wszystkim śniadań.

Hotel, śniadanie, wyżywienie
Bufet śniadaniowy w hotelu

Obecnie w czasach pandemii, wiele obiektów zamiast śniadań w restauracji proponuje właśnie śniadanie w formie room service, doręczone bezpłatnie do pokoju.

Przeczytaj również: HB, FB, All inclusive – rodzaje wyżywienia w hotelach

Zamawiając w recepcji śniadanie do pokoju, zostaniecie poproszeni o podanie Waszych preferencji – co chcecie zjeść, jaki napój (kawa, herbata, sok) oraz musicie wskazać godzinę, o której śniadanie powinno być przyniesione.

Czy w każdym hotelu powinien być basen?

Po powrocie znajomych z urlopu usłyszeliście takie stwierdzenie: „taki nowoczesny, 4 gwiazdkowy, luksusowy hotel, a nie było basenu”. Nie ma przepisu, który wymusza świadczenie konkretnych usług rekreacyjnych, dlatego może się zdarzyć, że w danym hotelu jest jacuzzi, siłownia, a nie ma basenu. W hotelach 4 i 5 gwiazdkowych wymagane jest, aby goście mieli dostęp do przynajmniej 2 usług spośród m.in. solarium, basenu, sauny, siłowni.

Jeśli zależy Wam na danej aktywności, to koniecznie dokładnie zapoznajcie się z opisem obiektu.

Czy w hotelu będzie bezpłatne wifi?

Współcześnie nie wyobrażamy sobie urlopu bez dostępu do internetu, chcemy być na bieżąco, kontaktować się ze znajomymi czy publikować zdjęcia z urlopu w mediach społecznościowych. Przepisy nie regulują kwestii darmowego internetu w hotelach, niezależnie od standardu. Przeważnie goście mogą liczyć na darmowe wifi w lobby czy w ogólnodostępnej przestrzeni – w restauracji lub przy hotelowym basenie. Hotele mogą doliczać opłatę za dostęp do wifi np. w pokoju. W zagranicznych hotelach wciąż spotyka się opcje, że za wifi w pokoju trzeba dopłacić, czasami nawet sporo.

Internet na wakacjach – nie do końca bezpieczne są publiczne sieci WiFi, nie korzystaj jak nie musisz

Czym zatem kierować się przy wyborze hotelu?

W przypadku wielu hoteli najlepszą rekomendacją są opinie innych klientów na wiodących portalach podróżniczych tj. Tripadvisor, Hotels.com czy Trivago. Tym bardziej, jeśli zauważycie powtarzające się opinie typu „głośna okolica”, „niewielkie pokoje”, „monotonne jedzenie” to coś musi być na rzeczy.

Aplikacja Trip Advisor (zrzut ekranu z telefonu)

Zanim podejmiecie ostateczną decyzję, dokładnie zapoznajcie się z ofertą samego hotelu i warunkami. Nie dajcie się zwieść pozornie atrakcyjnej cenie, gdyż mogą być ukryte „haczyki”, np. wysoka kwota za anulowanie rezerwacji, dodatkowe opłaty.