Last minute - co warto wiedzieć kupując taki wyjazd

Last minute - co warto wiedzieć kupując taki wyjazd

Szukasz na ostatnią chwilę atrakcyjnej oferty biura podróży, jednak obawiasz się, czy przypadkiem super promocyjna cena nie ma ukrytych haczyków? A może wydaje Ci się, że reklamowana wycieczka last minute jest podejrzanie tania? W naszym wpisie podpowiadamy, jak nie dać się nabrać i właściwe wybrać prawdziwą perełkę.

Dlaczego wyjazd last minut jest w niższej cenie i czy to znaczy, iż będziemy mieli niższy standard usługi?
Organizatorzy wyjazdów nigdy nie wiedzą, jakie kierunki będą akurat w tym roku „na topie”, a inne będą się cieszyły mniejszą popularnością, dlatego część miejsc zostaje do ostatniej chwili wolna. Wtedy też biura podróży decydują się je sprzedać taniej. Pamiętaj jednak, że choć płacisz mniej to nie oznacza, iż masz ograniczone prawa. Touroperator musi spełnić wszystkie zawarte w umowie warunki, w przeciwnym razie masz prawo do reklamacji. Co więcej, oferta last minute nie powinna się różnić standardem od tej, sprzedanej w regularnej cenie. Oznacza to, iż np. Twój pokój wykupiony w ramach opcji last minute nie może być mniejszy czy też brzydszy niż osób, które rezerwowały wczasy 2 miesiące, czy pół roku wcześniej. Zanim podpiszesz umowę na wyjazd last minute dokładnie przeczytaj umowę i sprawdź, czy nie ma w niej żadnych dodatkowych adnotacji na ten temat. Nie jesteś pewny lub też nie masz czasu na gruntowne zapoznanie się z umową – poczekaj. Sam Sofokles powiedział: „Śpiesz się powoli, a unikniesz błędów”.

Hotel  “niespodzianka”?
Zdarza się, że turyści podróżujący w ramach last minute dopiero na miejscu dowiadują się, w jakiej miejscowości będą wypoczywać, czy też w jakim hotelu będą wypoczywać. Taka praktyka jest niezgodna z prawem, bo przepisy konkretnie regulują, jakie obowiązkowe informacje muszą zostać podane w umowie (np. rodzaj i kategoria obiektu, położenie). Mamy prawo złożyć reklamację, jeśli okaże się, że standard hotelu jest niższy od tego w umowie. Wszelkie nieprawidłowości koniecznie zgłoś od razu po przyjeździe na miejsce pilotowi wycieczki, który powinien przyjąć zgłoszenie i interweniować. Bardzo dobrą praktyką jest zrobienie zdjęć, które mogą stanowić później rzeczowy dowód nieprawidłowości.

Zmiana hotelu tuż przed wyjazdem
Czasami tuż przed wyjazdem biuro podróży poinformuje Cię o zmianie hotelu. Gdy ten nowo zaproponowany obiekt ma ten sam standard (liczba gwiazdek, położenie, odległość od plaży, czy centrum) to nie ma problemu, gorzej gdy hotel ma niższy standard, a w ramach rekompensaty organizator proponuje Ci np. darmową wycieczkę fakultatywną, dodatkowe ubezpieczenie, czy też rabat na kolejny wyjazd. Koniecznie zastanów się, czy taka forma faktycznie równoważy gorszy standard. Na zmianę możesz się zgodzić, ale nie musisz. Gdyby okazało się, że biuro zapewnia Cię, iż gorszy hotel, jest „równie dobry jak poprzedni, a nawet lepszy” (nie rekompensując różnicy) to jest to niezgodne z prawem i możesz się domagać zwrotu całej wpłaconej kwoty oraz odszkodowania za niewywiązanie z umowy.

Najważniejsza jest umowa!
Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, istotne są poszczególne zapisy w umowie. Szczególnie ważne są prawa i obowiązki stron, warunki rezygnacji oraz sposób złożenia reklamacji. Biuro podróży nie może zakazać Ci reklamacji oferty zakupionej jako last minute, ani też skrócić czasu na jej złożenie.
Masz wątpliwości, co do niektórych zapisów? Istnieje ponad 340 klauzul wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych w umowach, rejestr jest prowadzony przez Prezesa UOKIK i znajduje się na stronie http://uokik.gov.pl/rejestr/. Jeśli Twoja umowa zawiera takie zapisy to zgodnie z kodeksem cywilnym jest nieważna! W umowie nie powinny się znajdować się ogólniki, które mogą być różnie interpretowane, np. blisko, tuż przy, spokojna okolica, mnóstwo atrakcji. Nie zadowalaj się także informacją, iż pełny opis znajdziesz na stronie internetowej organizatora, bo oferta może nagle zniknąć lub zostać zmieniona, a wtedy nie masz możliwości udowodnienia swojej racji. Nawet jeśli wcześniej podróżowałeś z danym biurem i wiesz, iż można mu zaufać to i tak sprawdź informacje w internecie, poczytajcie opinie osób, które już tam były.
Bardzo dobrą praktyką jest zabranie wydruku lub wręcz strony z katalogu prezentującej zakupioną ofertę (przeczytaj również ten wpis: „Koniecznie wydrukuj ofertę tego co kupiłeś w biurze podróży”)

Nagłe podniesienie ceny
Podwyżka ceny musi mieć miejsce tylko w wyjątkowej sytuacji, np. wzrostu kosztów transportu, kursu walut czy też opłat lotniskowych lub podatków. Takiej podwyżki nie można dokonać w ciągu 20 dni przed wyjazdem, dlatego zazwyczaj nie dotyczą ofert last minute. Jeśli kupiłeś wczasy tydzień przed wylotem i otrzymałeś informację o podwyżce to taka wiadomość powinna Cię zaniepokoić. Koniecznie domagaj się wyjaśnień i skontaktuj się z instytucją, która nadzoruje działalność biura podróży.

Niedotrzymanie umowy
Jesteś przekonany, iż organizator nie dotrzymał zobowiązań i chcesz domagać się przynajmniej zwrotu części pieniędzy? Skorzystaj z tzw. tabeli frankfurckiej (https://uokik.gov.pl/download.php?plik=9434). Ten dokument, choć nie ma mocy prawnej pozwala oszacować straty i wiele biur podróży go respektuje jako formę dokumentacji przy składaniu reklamacji. Dzięki niemu dowiesz się, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność np. odległość od plaży to 5-10%, brak klimatyzacji 10-20%, monotonny jadłospis 5%.

Nie traktujcie tego wpisu jako straszenia Was przed zakupem ofert last minute, a bardziej jako podpowiedź na co zwracać uwagę. My wielokrotnie podróżowaliśmy kupując wyjazdy na „ostatnią chwilę” i nie mieliśmy żadnych złych doświadczeń. Warto jednak być świadomym pewnych zagrożeń i zwracać na nie uwagę.

A teraz lepiej pomyślcie, gdzie pojechać na letni urlop!