Urlop kołem się toczy, czyli jak przygotować się do rowerowej wyprawy

Urlop kołem się toczy, czyli jak przygotować się do rowerowej wyprawy

Przed nami lato i upragniony urlop, kiedy wiele czasu będziemy spędzać na dwóch kółkach. Na co zwrócić uwagę zarówno w trakcie przygotowań do wyjazdu, jak i w trakcie samej wycieczki, aby ciekawie, ale i przede wszystkim bezpiecznie, spędzić czas?

Po pierwsze: Szybki przegląd techniczny

Awaria którejkolwiek z części roweru nie tylko sprawi, że zmarnujemy czas na naprawę, ale przede wszystkim zepsuje humor. Przed każdą dłuższą wycieczką sprawdźmy stan techniczny roweru, bez względu na to, czy czeka nas wyczynowy trening w terenie czy przejażdżka z dziećmi nadmorskim bulwarem.

Koła

Absolutna podstawa to oczyszczenie roweru z kurzu i kontrola stanu opon. Jeżeli mamy możliwość, postarajmy się odpowiednio wcześniej przed wyjazdem napompować opony i sprawdzić, czy nie ucieka powietrze. Ciśnienie dostosowujemy do rodzaju nawierzchni, po której będziemy się poruszać.
– W przypadku twardych szutrów, ścieżek asfaltowych powietrza może być więcej niż 2,5 bara, natomiast jeśli mamy zamiar wybrać się w nieco trudniejszy teren, lepiej upuścić nieco powietrza tak, aby opona lekko się uginała pod naszym ciężarem – mówi Bogdan Czarnota, doświadczony zawodnik i jednocześnie trener kolarstwa górskiego Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team.

Istotnym elementem jest również bieżnik, który odpowiada za bezpieczeństwo jazdy. Im głębszy, tym lepsze hamowanie w terenie.

Pamiętajmy też, by sprawdzić napięcie szprych oraz czy koła nie ruszają się na boki oraz góra/dół. W tych przypadkach lepiej udać się do serwisu, samemu trudno uporać się z taką usterką.

Dobrze przygotowany rower to podstawa udanego wyjazdu rowerowego

Hamulce

Kiepski stan i zabrudzenie hamulców powoduje znaczne pogorszenie ich działania, a w skrajnych sytuacjach problemy z hamowaniem. Zwróćmy też uwagę na stan linek hamulcowych – przetarte mogą sprawić przykrą niespodziankę w najmniej spodziewanym momencie.

Układ napędowy

Spadający łańcuch, zacinające się przerzutki potrafią zepsuć nawet krótki rowerowy wypad.

– Warto pamiętać, że łańcuch kwalifikuje się do wymiany, gdy rozciągnie się o zaledwie 1 proc. swojej długości, co trudno zaobserwować na pierwszy rzut oka. Ten element pozostawmy ocenie fachowca, podobnie jak działanie przerzutek. Samodzielne manipulowanie bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia może skończyć się awarią układu, a naprawa zajmie więcej czasu i może być bardziej kosztowna. Fachowiec przy okazji oceni też stan tylnych zębatek – dodaje Bogdan Czarnota.

Przewożenie rowerów samochodem

Po drugie: logistyka, czyli jak przewieźć rowery?

W bagażniku

Próby przewożenia rowerów wewnątrz auta osobowego najczęściej nie kończą się najlepiej. Porysowane wnętrze, zmniejszona przestrzeń przechowywania, nie wspominając o braku możliwości wstawienia dziecięcych fotelików czy zabrania większego bagażu. Schowanie roweru we wnętrzu najczęściej jest możliwe tylko dzięki częściowemu demontażu roweru, co oznacza stratę czasu przed podróżą i po dotarciu na miejsce. Pamiętajmy też, że zdecydowanie trudniej zabezpieczyć rower znajdujący się we wnętrzu pojazdu. Każde gwałtowne hamowanie może powodować przemieszczenie się roweru, co może zagrażać pasażerom i kierowcy.

Na dachu

Wystarczy zamontować dwie poprzeczne belki na dachu, a do nich specjalne uchwyty na rowery. Belki przydadzą się też do transportu desek snowboardowych czy surfingowych lub umieszczenia boxu dachowego.

Na klapie bagażnika lub haku

Inna opcja to montaż bagażnika na tylną klapę auta lub na haku holowniczym, jeśli pojazd jest wyposażony. O ile belki i uchwyty rowerowe na dach są często uniwersalne (jeden bagażnik pasuje do dużej grup różnych samochodów), tak szukając bagażnika na klapę, poradźmy się specjalisty. Przykładowo przy użyciu oryginalnych bagażników Volkswagena na modelu T można przewozić nawet do czterech rowerów z tyłu samochodu, a jednocześnie otwierać klapę bez ich zdejmowania.

Dla fanów prawdziwych wypraw

Najbardziej wymagający użytkownicy, będący przy tym fanami dłuższych, spontanicznych podróży połączonych z wycieczkami rowerowymi, chętnie skorzystają z samochodów kamperowych wyposażonych w wielofunkcyjne bagażniki i uchwyty na rowery oraz dużą przestrzeń bagażową.

– Są to pojazdy łączące komfort jazdy samochodów osobowych z wielofunkcyjnym przestronnym wnętrzem. Nowoczesne samochody kamperowe to prawdziwe domy na kołach. Kultowym i najbardziej popularnym modelem w marce jest Volkswagen California, który do 30 lat podbija serca miłośników dalekich podróży. Model ten był inspiracją dla stworzenia pełnowymiarowego kampera, Volkswagena Grand California, który wyposażony jest w duże i wygodne łóżko (195 cm x 140 cm), opcjonalne łózko pod panoramicznym oknem dachowym, kuchnię z kuchenką, zlewozmywakiem i lodówką (70 l) oraz łazienkę z prysznicem i toaletą. Na czas jazdy możemy złożyć tylne łóżko uzyskując dodatkową przestrzeń na bagaże. Rowery natomiast przewieźć można korzystając z bagażnika montowanego na tylnej klapie. Grand California, daje grand wolność podczas podróży i realizacji pasji – mówi Magda Piekarczyk, kierownik ds. komunikacji marketingowej i PR Volkswagen Samochody Użytkowe.

Samochód kamperowy z wielofunkcyjnym bagażnikiem

O tym, że są to pojazdy stworzone do podróży z rowerami, świadczy fakt, że na co dzień z modelu Volkswagen California korzysta zawodowy zespół kolarstwa górskiego – Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team.

Po trzecie: Nie trać głowy! Jedź bezpiecznie i zgodnie z przepisami

Kiedy ścieżką, a kiedy ulicą?

W trakcie urlopu wolne mamy od obowiązków, ale nie od bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że przepisy ruchu drogowego szczegółowo regulują zasady poruszania się rowerem. Otóż jeśli wzdłuż drogi został wytyczony pas dla rowerów lub jest osobna ścieżka rowerowa, to rowerzysta ma obowiązek z nich korzystać. Jazda chodnikiem jest dozwolona w trzech wyjątkach: z dzieckiem do lat 10, podczas skrajnie niekorzystnych warunków lub gdy: chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h (w terenie zabudowanym). Pamiętajmy, by jechać w kolumnie – jazda obok siebie jest dozwolona, tylko gdy nie utrudniamy ruchu innym.

Ścieżka rowerowa

Zadbajmy o widoczność

Wybierając się na dłuższą wycieczkę, pamiętajmy o obowiązkowym wyposażeniu roweru: lampka przednia ze światłem białym lub żółtym selektywnym, lampa ze światłem czerwonym umieszczona z tyłu oraz element odblaskowy barwy czerwonej umieszczone z tyłu.
– Co prawda w przepisach dotyczących ruchu rowerów nie ma zapisów dotyczących obowiązku zakładania kasków ochronnych, ale głowa to część ciała najbardziej narażona na urazy, stąd każde uderzenie może przynieść spore niebezpieczeństwo. Dzwonek z kolei pozwoli uniknąć kłopotliwych sytuacji, gdy roztargnieni spacerowicze wejdą na ścieżkę – przestrzega Bogdan Czarnota.

Wycieczka rowerowa

Po czwarte: Poczuj się swobodnie

Liczy się wygoda, a nie wygląd. Strój musi być lekki, przewiewny, najlepiej wykonany z naturalnego i oddychającego materiału. Nakrycie głowy pomoże ochronić się przed upałami Nie zakładajmy też biżuterii, która nas dodatkowo obciąży, może spowodować obtarcia, a w razie upadku – zniszczy się. Kontrolujmy prognozę pogody, ale weźmy cienką kurtkę przeciwdeszczową – szczególnie w górach pogoda lubi się zmieniać.

Po piąte: wycieczka z dziećmi

Wycieczka z dziećmi wymaga dokładnego zaplanowania pod względem: pogody, ewentualnych atrakcji dodatkowych, weźmy pod uwagę przerwę na posiłek i łyk wody. Trzeba też przygotować się na wszelkie sytuacje kryzysowe – mała apteczka powinna znaleźć się w plecaku rodzica. Dlatego rozważmy wybór sakwy rowerowej, bardziej praktycznej niż standardowy plecak.

Dziecko do lat 7

Jak podróżować z maluchami? Otóż dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone rowerem w specjalnym foteliku rowerowym lub przyczepce przez osobę. W obu przypadkach jest to możliwe, gdy opiekun ma przynajmniej 17 lat i kartę rowerową lub prawo jazdy.

Wykorzystanie przyczepki sprawdzi się w przypadku dłuższych podróży i uchroni dziecko przed opadami, ale przy nierównej nawierzchni komfort takiej podróży będzie spadał. Ponadto zarówno rodzice, jak dzieci mogą mieć obawy przed wejściem do przyczepki, gdzie trudniej o kontrolę tego, co dzieje się z dzieckiem. Fotelik naraża dziecko na niekorzystne warunki, ale daje możliwość szybkiej reakcji, gdyby działo się cokolwiek niepokojącego.

Dziecko w wieku 7-10 lat

W sytuacji, gdy dziecko umie jeździć na rowerze, lecz nie skończyło 7 lat może jechać po chodniku, ale tylko w przypadku, gdy znajduje się pod opieką osoby w wieku powyżej 10. roku życia (opiekun powinien posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy). Opiekun może też być pieszym.

Dzieci powyżej 10 lat

Z kolei dziecko, które ukończyło 10. rok życia może poruszać się po drodze tylko pod warunkiem, że posiada kartę rowerową.

Propozycje tras rowerowej wyprawy

Urlopowe wycieczki to czas, kiedy możemy oderwać się od miejskiego zgiełku i obcować z przyrodą. Proponujemy trasy, które sprawdzą się zarówno w przypadku dłuższego treningu, jak i weekendowego wypadu z rodziną.

Roztoczański Park Narodowy z 17 rezerwatami przyrody. Przez Roztocze przebiegają trzy główne trasy rowerowe. Najdłuższa z nich – Centralny Szlak Rowerowy (257 km) biegnie od Kraśnika, aż do Lwowa i jest oznakowana kolorem czerwonym. Stanowi zdecydowanie najtrudniejszy szlak z podanych, skierowany przede wszystkim do zaawansowanych kolarzy. Kolejna trasa Ziemi Józefowskiej (74 km) obejmuje silnie zalesiony fragment Roztocza Środkowego. Teren oznaczony na mapie barwą zieloną, pokryty jest licznymi pagórkami, polami oraz krętymi drogami. Najkrótsza z tras rowerowych Roztocza, prowadzi do Florianki (13 km) i zapewnia średnio dwugodzinną atrakcję wzdłuż Lubelszczyzny. Szlak oznaczony został kolorem żółtym, stanowiąc idealne rozwiązanie dla początkujących, szczególnie na wspólną wycieczkę z rodziną.
W pobliżu kościoła pw. Św. Jana Nepomucena w Zwierzyńcu znajdziemy kilka punktów gastronomicznych, gdzie można się posilić.

Dolina Rospudy obejmuje teren malowniczej Puszczy Augustowskiej na Podlasiu. Trasa łącznie 50 km prowadzi przez zalesione Mazurskie obszary z jeziorami, ale też m.in. kanał Augustowski. Trasa zaczyna się w Białobrzegach, a kończy w Augustowie. Dolina Rospudy będzie idealnym rozwiązaniem dla rodzin. Dobry stan nawierzchni oraz umiarkowana trudność trasy, pozwala na przejażdżkę rowerem z przyczepką. Dolina Rospudy należy do obszarów o dobrze rozwiniętej turystyce – wokół samego kanału znajduje się kilka restauracji, smażalni i sklepów. Odpocząć możemy na licznych skwerach, parkach, plaży miejskiej lub w parku linowym.

Szlak Stu Jezior stanowi jedną z pierwszych tras rowerowych powstałych w Wielkopolsce. Droga w całości 110 kilometrów, biegnie w kierunku Pojezierza Międzychodzko – Sierakowskiego, nieopodal Puszczy Noteckiej. Na jej paśmie spotkać można tereny z lekkimi pagórkami, jak również piaszczyste odcinki szlaku. W większości dróg, występuje małe natężenie ruchu. Szlak został uznany za jeden z najpiękniejszych widokowo tras, obejmujących wiele obszarów wiejskich, leśnych i pól, połączonych z licznymi zabytkami. Po drodze, zobaczyć można takie atrakcje, jak: sad jabłkowy w Pamiątkowie, powozownia w Sierakowie czy gotycki kościół w Kamionnie. Szlak turystyczny Krainy Stu Jezior oznaczony został średnim stopniem trudności o kolorze czarnym. To idealna opcja dla rodzin z nieco starszymi dziećmi, które chcą aktywnie spędzić czas. Po drodze nie brakuje miejsc, gdzie można zatrzymać się na obiad, choćby nad jeziorem Jaroszewskim.