Sejf w hotelu - czy jest bezpieczny, czy warto go używać?

Sejf w hotelu - czy jest bezpieczny, czy warto go używać?

Czy warto używać hotelowy sejf podczas wakacji? Takie pytanie zapewne zadaje sobie wielu z was będąc na wakacjach. Wyjeżdżając na urlop zazwyczaj zabieracie ze sobą cenne rzeczy: biżuterię, sprzęt elektroniczny, dokumenty czy też – współcześnie coraz rzadziej – większą sumę pieniędzy w gotówce na wakacyjne wydatki.

Czy powinniście się zdecydować na zdeponowanie tych wartościowych rzeczy w sejfie? W jaki sposób możecie ochronić wasze najcenniejsze przedmioty, dokumenty i jak działa sejf? Na te i inne pytania odpowiemy w naszym artykule.

Sejf obowiązkowym wyposażeniem w hotelu o wyższym standardzie

Większość hoteli 4* (i niektóre 3*) do dyspozycji swoich gości oddaje za opłatą hotelowe sejfy. Zostawienie kosztowności, dokumentów w takim miejscu jest bardzo wygodne i zawsze staramy się korzystać z tego udogodnienia. Hotelowy sejf nie tylko chroni nasze rzeczy, ale pozwala nam bez stresu i obaw przed kradzieżą wypoczywać pełną piersią.

Zanim zabierzecie cenne rzeczy na urlop – warto dopytać się czy jest w hotelu sejf?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, hotele 4* zazwyczaj mają na swoim wyposażeniu sejf, który znajduje się w pokoju hotelowym (jest wmontowany w szafie) lub też w monitorowanym pomieszczeniu na recepcji. Jeśli jedziecie do hotelu o niższym standardzie niż 4 gwiazdki, czy też zamierzacie wypoczywać w wynajętym apartamencie lub pensjonacie – to warto wcześniej dopytać o to, czy będziecie mogli skorzystać z depozytu.

Koniecznie zapytajcie o taką opcję jeszcze przed wyjazdem, gdyż w przeciwnym razie, gdyby nie było możliwości użytkowania sejfu bezpieczniej będzie, kiedy niepotrzebne, cenne rzeczy (np. biżuterię) po prostu zostawić w domu.

Recepcja hotelowa zawsze wyposażona jest w sejf

Sejf w recepcji hotelowej – jest bardzo bezpieczny, jednak korzystanie z niego jest uciążliwe

Jednym z najlepszych zabezpieczeń jest depozyt w recepcji. Do sejfowej skrytki możemy włożyć nie tylko biżuterię, lecz również wartościowy sprzęt elektroniczny, z którego nie korzystamy na co dzień (np. profesjonalny aparat fotograficzny), czy też dokumenty (paszport, dowód osobisty) i bilety lotnicze.

Polecamy go zwłaszcza dlatego, iż rzeczy pozostawione w skrytce są całodobowo monitorowane, a pracujący na recepcji personel nie pozwala na wpuszczanie do pomieszczenia, gdzie znajdują się sejfy, osób nieupoważnionych.

Rozwiązanie to ma jednakże jedną, zasadniczą wadę, a mianowicie zmusza nas do każdorazowego schodzenia do recepcji, gdy np. chcemy założyć na kolację ulubione kolczyki, czy też gdy musimy wziąć z portfela pieniądze na wydatki. Może to być dość uciążliwe, dlatego część osób widząc, iż sejfy są wyłącznie obok recepcji rezygnuje z nich, ryzykując utratę cennych rzeczy.

Gdy już zdecydujecie się na pozostawienie rzeczy w depozycie zachowajcie czujność podczas wybierania kosztowności ze skrytki – koniecznie zadbajcie o to, by w momencie otwierania sejfu w pobliżu nie było obcych osób, jeśli jest taka możliwość to zamknijcie drzwi od pomieszczenia. Jak mówi znane powiedzenie: przezorny zawsze ubezpieczony.

Sejf w hotelowym pokoju

Wygodniejszym rozwiązaniem, zarówno dla hotelowej obsługi, jak również dla gości, jest sejf w każdym pokoju. Ta metoda znacznie ułatwia dostęp do swoich kosztowności, podnosi komfort pobytu (wiemy, iż np. nasz pierścionek zaręczynowy, czy obrączka ślubna na czas naszego plażowania są blisko nas, ale w strzeżonym miejscu).

Jak używać sejfu w hotelu?

Przy zakwaterowaniu recepcjonista może zapytać nas, czy chcemy skorzystać ze znajdującego się w pokoju sejfu, jeśli nie padnie takie pytanie to sami musimy podjąć inicjatywę. Wtedy też wraz z nami uda się do pokoju ktoś z personelu hotelu i pokaże nam jak należy ustawić PIN – hasło zabezpieczające, dzięki któremu możemy otwierać i zamykać drzwiczki sejfu. Na początku zamek powinien zostać zrestartowany uniwersalną kombinacją, a następnie możemy już wprowadzić wybrany przez siebie ciąg liczb – najlepiej taki, który łatwo nie zapomnimy i zatwierdzić go, robimy to już bez obecności pracownika. Jeśli nie jesteście pewni, czy wasza kombinacja działa to sprawdźcie ją jeszcze przed włożeniem kosztowności do środka, przez co w razie niepowodzenia unikniecie niepotrzebnego stresu.

Często jednak obecność personelu hotelowe w ogóle nie jest potrzebna przy rozpoczynaniu korzystania z sejfu, gdyż jest on w momencie naszego przyjazdyu otwarty i przygotowany do ustawienia naszego kodu.

Jak zaprogramować sejf w hotelu?

Najczęściej w momencie kiedy sejf jest otwarty, to jest on gotowy do zaprogramowania. Wystarczy wprowadzić swój kod (zazwyczaj ciąg 4 cyfr) i wcisnąć kluczyk. Aby następnie otworzyć swój sejf, wpisujemy ten sam kod i pownownie wsciskamy kluczyk. Gotowe.

W przypadku innych opcji ustawiana kodu hotelowego sejfu, najczęściej takie instrukcje znajdują się na jego obudowie.

Sejf w pokoju hotelowym

Jak otworzyć sejf w hotelu kiedy zapomnimy kodu?

Niestety, pamięć ludzka bywa zawodna i co się stanie, gdy w wyniku roztargnienia zapomnimy kod do sejfu? Zapewne od razu oczami waszej wyobraźni widzicie specjalistów z łomem, wiertarką czy innym sprzętem, którzy z trudem będą włamywać się do kasety, aby dotrzeć do waszych cennych przedmiotów, a następnie zostaniecie obciążeni astronomicznym rachunkiem. Otóż nic z tych rzeczy!

W awaryjnej sytuacji należy skontaktować się z recepcją, wyjaśnić problem, a wtedy obsługa za pomocą uniwersalnego kodu lub też specjalnego uniwersalnego klucza otworzy zamek. Nie musicie się obawiać, za taką procedurę są odpowiedzialni wyłącznie wybrani pracownicy hotelu, zatem pozostawione w sejfie rzeczy są naprawdę bezpieczne.

Ile kosztuje korzystanie z sejfu w hotelu?

Za korzystanie z hotelowego sejfu, niezależnie od tego, czy jest to sejf znajdujący się w pokoju czy też w recepcji, jest najczęściej pobierana kaucja oraz opłata za każdy dzień. Kaucja ta jest oczywiście zwrotna w momencie rezygnacji (ostatniego dnia urlopu). Wysokość opłaty za używanie sejfu jest różna w zależności od hotelu – my w zeszłym roku w Hiszpanii (wczasy na Costa Del Sol), płaciliśmy 2 euro za dzień i 5 euro kaucji, zatem była to kwota wręcz symboliczna w porównaniu do braku psychicznego obciążenia, z jakim musielibyśmy się męczyć gdybyśmy zostawili te rzeczy np. luźno w zamykanej walizce czy w szafce. Pierwszego dnia, kiedy dokonamy opłaty za użytkowanie sejfu otrzymamy imienny kwit potwierdzający uiszczenie opłat. Postarajcie się go nie zgubić, bo po zakończeniu pobytu w hotelu udajecie się z nim do recepcji i wtedy jest wam oddawana kaucja. Niektóre hotele nie pobierają kaucji, jedynie opłatę za korzystanie.

Zdarza się także, że hotel w ogóle nie pobiera opłaty z tytułu używania sejfu. Mieliśmy tak np. w tym roku w Bułgarii, Ibizie. Wszystko jak widać jest kwestią polityki danego hotelu.

Czy korzystanie z sejfu hotelowego jest bezpieczne i czy warto go używać?

Część osób słysząc, że korzystanie z sejfu na urlopie wiąże się z dodatkowymi (nawet stosunkowo niewielkimi w porównaniu do ewentualnej straty) kosztami od razu odmawia. Naszym zdaniem niesłusznie! Zdeponowanie cennych rzeczy może nas uchronić przed kradzieżą z hotelowego pokoju, której mogą dokonać nie tylko pracownicy hotelu, lecz również inni turyści. Wielokrotnie słyszy się, iż w trakcie urlopu turystom zostały skradzione zostawione np. w szufladzie stolika portfele z dokumentami, czy też zaginęły lub zostały zniszczone dokumenty podróży (bilety lotnicze). W przypadku korzystania z sejfu takie ryzyko zostaje ograniczone do minimum. Oczywiście, musimy jedynie zatroszczyć się o to, aby drzwi czy okna naszego pokoju w trakcie nieobecności były zamknięte oraz aby zamek sejfu był odpowiednio zaprogramowany i również zamknięty.

Korzystanie z hotelowego sejfu, który zamontowany jest w pokoju jest bardzo bezpieczne. Ma do niego dostęp, tak jak wspomnieliśmy, jedynie uprawniony personel (w przypadku jak zapomnicie kod). Ponadto sejf zawsze jest bardzo solidnie zamontowany i nie ma możliwości zabrania go z pokoju!

Kto ponosi odpowiedzialność za wniesione i zostawione przez nas w hotelu rzeczy?

Warto wiedzieć, iż to właśnie hotel ponosi odpowiedzialność za rzeczy wniesione i pozostawione przez gości. Dotyczy to zarówno przedmiotów skradzionych, czy też zniszczonych, a straty finansowe mogą wynieść nawet 100-krotność ceny noclegu. Często możemy się spotkać z oświadczeniem, iż hotel za cenne rzeczy pozostawione na terenie obiektu, czy też znajdujące się poza sejfem, a które zostały skradzione nie odpowiada. Wszelkie zasady związane z wypłatą ewentualnego odszkodowania reguluje kodeks cywilny.

Warto pamiętać jednak pamiętać, że sejf w pokoju hotelowym ogranicza odpowiedzialność właściciela hotelu, co do wypłaty odszkodowania za skradzione lub uszkodzone rzeczy, których nie umieściliśmy w przeznaczonym do tego miejscu, czyli w właśnie w sejfie.

Przy tej okazji – jeśli zdarzyła się przykra sytuacja i chcemy dochodzić roszczeń to prawo do ich zgłoszenia mamy przez pół roku.

Zapewniamy was, jeśli nadal nie jesteście przekonani, czy warto dodatkowo zapłacić za korzystanie z sejfu (jeżeli jest płatny), iż nie są to pieniądze wydane na marne, bo przecież wasz spokój ducha jest najważniejszy, bo właśnie dzięki niemu macie zapewniony udany urlop! Ponadto strata pieniędzy, aparatu – to także utrata komfortu, wspomnień, czego zdecydowanie lepiej unikać.